Ukrajinská armáda získává vybavení za miliony díky crowdfundingu
válka na ukrajině
Crowdfunding označuje dnes běžný způsob získávání peněz na určitý projekt formou sbírky. Většinou se jedná o neotřelé podnikatelské nápady, natáčení filmů, nahrávání hudebních alb či splnění cestovatelských snů. Na Ukrajině však v posledních měsících největší objem takto získaných peněz směřuje armádě. Sbírky organizují skupiny na facebooku, speciální weby nebo dobrovolnické organizace, uvádí BBC.
Potraviny, léky, toaletní potřeby, neprůstřelné vesty, helmy či dalekohledy. To je jen stručný výčet věcí, které jsou za peníze dárců nakupovány nebo jednotlivými dárci posílány přímo ukrajinské armádě. K organizování první z takovýchto veřejných sbírek došlo krátce poté, kdy ze země utekl bývalý prezident Viktor Janukovyč. Tehdy totiž ministr obrany poprosil občany o pomoc. Ukrajinská armáda nebyla v ideálním bojeschopném stavu a údajně jí chyběla i nejzákladnější výstroj a výzbroj.
Léky, potraviny i obrněné transportéry
Peníze či hmotné věci získané na základě těchto veřejných sbírek pomáhají zlepšit úroveň ukrajinské armády s cílem co nejrychleji porazit separatisty a ukončit boje na východě země. V uplynulých čtyřech měsících bylo vybráno závratných 11,7 milionu dolarů, z toho 2,8 milionů dolarů pomocí sms zpráv zasílaných na speciální telefonní číslo 565 zřízené ministerstvem obrany.
Díky dárcům se tak k vojákům na bitevním poli dostávají především potraviny, léky, neprůstřelné vesty, vysílačky, dalekohledy a helmy. Média ale informují i o případech, kdy občané armádě darují obrněné transportéry.
Čtěte také: 'Řasenka z Amsterdamu. Chápete,' chlubila se dívka úlovkem po oběti MH17
Wings Phoenix je se svými 37 tisíci fanoušky na facebooku asi nejpopulárnější organizací tohoto typu. V prohlášení organizace se píše: ,,Naším úkolem je ošatit, obout, ochránit a zkvalitnit ukrajinskou armádu tak rychle, jak jen to půjde.“ Wings Phoenix uvádí, že se jí doposud podařilo vybrat 850 tisíc amerických dolarů.
Dary předávají vojákům dobrovolníci
To Luta Sprava, další z mnoha kampaní na internetu, se snaží zlepšit úroveň zbídačené ukrajinské armády tak, že vojáky zásobuje tričky. Těch je mezi ukrajinskými vojáky údajně nedostatek. Motto organizace zní: “Neexistuje taková věc jako příliš mnoho triček pro naše chlapce“. ,,Kup si jedno tričko pro sebe a druhé dostane voják,“ hlásá strategie úspěšné kampaně.
Dary armádním jednotkám zapojeným do bojů na východě Ukrajiny většinou předávají dobrovolníci. Facebooková skupina "Army SOS" například pravidelně informuje veřejnost o tom, jak je s vybranými penězi nakládáno a na svých stránkách také zveřejňuje fotografie dokumentující předání věcí armádě.