Nissan X-trail: Pohodlí a komfort za slušné peníze

Nissan X-trail

Nissan X-trail: Pohodlí a komfort za slušné penízeAUTOTEST 11
Panorama
Sdílet:

Nissan X-Trail netřeba představovat. Od roku 2000 se během tří generací vyvinul z malého ve střední SUV, nyní postavené na modulární platformě CMF. Současný model prošel lehkou omlazovací kúrou, ale jinak stále nabízí příjemný způsob přepravy a slušné schopnosti.

Střední SUV nebo crossover je dnes žádané zboží. Nelze se proto divit, že svůj model v tomto segmentu nabízí téměř každý masový výrobce automobilů. Jedním z těch, kdo nedávno prošli lehkou modernizací, je model X-Trail od Nissanu. Současný design nissanů je pro mě trochu zvláštní. Xtrail má mnoho hran a oblin, neumím říct, zda se mi líbí, či ne. Vypadá velmi podobně jako úspěšný menší Qashqai, což je dle mého názoru záměr. Každopádně není nijak vyzývavý či stylisticky zajímavý.

Vzdušné a prostorné

Interiér je docela vzdušný a prostorný, v testované nejlepší výbavě Tekna vybavený koženým čalouněním, které vylepšuje celkový pocit uvnitř. Rozměrné černé plastové plochy palubní desky rozbíjí přístrojový štít s menším displejem ovládaným z příjemného multifunkčního (a logicky uspořádaného) volantu. Ovládání audia či graficky poněkud zastaralé (leč přehledné) navigace probíhá pomocí dotekového displeje uprostřed palubní desky obklopeného tlačítky. Neoslovil by mě ani před deseti lety, dnes působí zastarale, složitě a nepříliš intuitivně.

Sedadla mají jen lehce naznačené boční vedení, ale zase jsou celkem měkká a na dlouhé cesty nabízejí slušnou úroveň pohodlí – pomáhá měkčená loketní opěrka, pod níž se skrývá hluboká schrána. Odkládacích míst je nadprůměrně. Cestující vzadu jsou ve všech ohledech v pohodě a vysoko umístěný zavazadelník nabízí 550 litrů prostoru, což běžným potřebám zcela dostačuje. Lze zvolit i sedmimístnou verzi.

Možnost vlastní volby

Pod kapotou najdeme dvoulitrový turbodiesel s lehce nadprůměrnou dynamikou zejména ve vyšších rychlostech a výkonem 177 koní při 3750/min (točivý moment 380 Nm). Líbí se mi jeho dobré odhlučnění i jemnější zvuk. X-Trail s hmotností přes 1,7 tuny se s ním rozjede za hranici 200 km/h, ovšem ideální cestovní rychlost je do 160 km/h. Vůz je stabilní, má slušné aerodynamické odhlučnění a díky rychlému, přesnému a tuhému řízení se snadno ovládá. Z X-Trailu se v průběhu jeho kariéry zkrátka stalo auto zaměřené na silnice, kde se stejně pohybuje nejčastěji.

To ovšem neznamená, že je v terénu marný. Výhodou čtyřkolky připojující zadní nápravu do akce pomocí mezinápravové spojky je možnost vlastní volby. Na středovém tunelu je totiž otočný ovladač All Mode 4x4-i, u něhož je možné manuálně nastavit pohon buď pouze přední nápravy, nebo obou; nechybí možnost Lock. Toho si cením. V terénu je X-Trail v rámci třídy průměrným vozem, který zvládne všechny běžné nástrahy, dokud se limitem nestanou použité pneumatiky.

Jelikož byl testovaný vůz velice čerstvý, spotřeba odpovídala zajíždějícímu režimu. Do 2000 km vůz spotřeboval cca 8 l / 100 km, poté už hodnota kontinuálně klesala. Při běžném ježdění se dá pohybovat zhruba na 6,6 až 7,4 l / 100 km, což je vzhledem k hmotnosti slušná spotřeba.

I v Nissanu X-Trail se objevila celá řada různých bezpečnostních systémů. Kromě těch, o kterých ani nevíte (ABS, ESP a další), je to například systém Shield chránící vůz proti nárazu ze všech stran. Během dlouhého cestování jsme vyzkoušeli také asistent jízdy v pruzích, jenž při přejezdu dělicí čáry varuje pouze akusticky, do řízení nezasahuje. Systém varující před čelní kolizí je nastaven příjemně, takže neruší a při bližším průjezdu kolem předjížděného vozu nezpůsobuje zbytečnou paniku. Ale pokud je to nutné, umí sám zabrzdit. Za lehčí otravnost považuji nutnost vypínat parkovací asistent v menu – čidla se ozývají velmi hlasitě, i když je kolem vozu ještě místo. Zejména v terénu to ruší.

Zmíním ještě nastavení podvozku. I přes použití větších 19palcových kol považuji úroveň komfortu odpružení za dobrou – ani prudké rázy vůz nijak výrazněji nepřenášel do interiéru. Řazení manuální převodovky charakterizují delší dráhy a lehké zadrhávání při přechodu přes neutrál, ale celkově přesná kulisa.

Nissan X-Trail není drahý, je oceněn férově a výhodou jsou (jako u všech vozů japonské výroby) jasně definované výbavové stupně. Základní model Visia se dá koupit za 612 400 Kč, nejvyšší Tekna se silným dvoulitrem a manuální převodovkou stojí 1 047 100 Kč s tím, že skutečně není nutné si připlácet. Naopak, za své peníze dostanete multifunkční a schopný vůz, který potěší komfortem, tichým pohonem i vnitřním pohodlím. A mám k tomu několik postřehů: málokterý konkurent tak dobře svítí, je z něj tak dobrý rozhled a je tak dobře odhlučněný. X-Trail navíc překvapí i tam, kde obvykle bodují automobily prémiových značek – má velmi kvalitní audiosystém. Sice „drobnost“, ale časem ji oceníte.

Plusy:

Pohon, motor, komfort podvozku, vnitřní prostor, variabilita

Minusy:

Ovládání středového systému, rušivý start-stop systém, příliš aktivní parkovací asistent

Verdikt:

Vozy této třídy nejsou mou parketou, ale zase dokážu ocenit, když je některý z nich příjemně funkční, komfortní, prostorný a funguje nerušivě. X-Trail se vyvinul v moderní vůz, u kterého vidím pouze drobné mouchy. Celkově je jedním z aut, s nimiž se rychle sžijete a poté už jen využíváte jejich potenciálu. Není designovou modlou a nemá ani nijak vytříbenou techniku, ale funguje příjemně. A to může být někdy rozhodující.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články