Po Praze už i Brno. Menší města zakazovat vjezd starším autům zatím odmítají

NÍZKOEMISNÍ ZÓNY

Po Praze už i Brno. Menší města zakazovat vjezd starším autům zatím odmítají
Nízkoemisní zóny už fungují delší dobu v Německu, Belgii, Španělsku nebo Velké Británii. Česká města se k radikálnímu kroku zatím neodvážila. Uvažuje o nich Praha i Brno. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Za parkování v centru města už dnes zaplatíte skoro všude. A pokud máte starší auto, někde zřejmě brzy budete muset zaplatit i za pouhý průjezd. Vyhlášení takzvaných nízkoemisních zón, které mají zlepšit kvalitu ovzduší, má městům umožnit schvalovaný zákon. Po Praze už připouští zavedení zón s omezeným vjezdem i Brno. „Jsme připraveni o této možnosti v budoucnu diskutovat, zejména v kontextu centrální části města,“ řekl deníku Echo24 náměstek primátorky Filip Chvátal (KDU-ČSL). Menší města se ale do boje se staršími auty zatím nehrnou.

Zavedení nízkoemisních zón na svém území umožní všem městům a obcím novela zákona o ochraně ovzduší, která před prázdninami prošla prvním sněmovním čtením. Města si budou smět stanovit vlastní pravidla a vjezd aut se staršími emisními normami, například EURO 3 nebo EURO 4, buď úplně zakázat, nebo je do centra či jiné části vpustit za poplatek ve výši dle vlastního uvážení. Elektromobily by v tomto případě mohly dostat výjimku.

Navrhovaný zákon v současné podobě nepočítá s vydáváním barevných emisních plaket, jaké známe třeba z Německa – bývá na nich uveden údaj o tom, jakou emisní normu auto splňuje. České samosprávy ale budou podle návrhu kontrolovat emisní normy aut pomocí speciálního softwaru přímo z registru vozidel. Mohlo by jít o podobný automatický systém navázaný na detekci poznávacích značek, jaký používá hlavní město už několik let ke kontrole parkování v takzvaných modrých zónách. Původně byly jen v centru Prahy. Časem se ale rozšířily i do okrajových městských částí.

Nízkoemisní zóny by se mohly po schválení zákona objevit v Praze nebo Brně. Schválení novely v prvním čtení uvítal například brněnský radní pro životní prostředí a náměstek primátorky Filip Chvátal (KDU-ČSL). „Já osobně schválení této novely zákona o ochraně ovzduší vítám, protože má potenciál přispívat k řešení problematiky kvality ovzduší,“ řekl pro Echo24 radní jihomoravské metropole a náměstek hejtmanky Markéty Vaňkové (ODS).

Brno zatím přesný plán na zavedení nízkoemisních zón nemá, ale v centru města je do budoucna nevylučuje. „Jsme připraveni o této možnosti v budoucnu diskutovat, zejména v kontextu centrální části města, kde by takové opatření mohlo být nejefektivnější,“ dodává Chvátal.

Pražský náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) redakci řekl, že hlavní město zatím nemá pro zavedení zón zmocnění v zákoně. Praha se tím ale podle Hřiba bude muset v blízké budoucnosti zabývat minimálně v rámci dostavby vnitřního městského okruhu. „Je to jedna z podmínek EIA městského okruhu, takže tuto otázku bude nutné řešit,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu.

„Dokud nebudeme znát přesně znění nového zákona, nezbývá nám nic jiného než čekat. Rozhodně nechceme, aby město utratilo zbytečně finanční prostředky na přípravu různých drahých analýz, které by se pak hodily do koše či skončily v šuplíku,“ uvedl Hřib.

Zavedení zón bude na dobrovolné bázi a nikdo města nemůže nutit, aby se k němu přidávala. V případě velkých a turisticky navštěvovaných aglomerací ale může jít logicky o zajímavý příspěvek do městského rozpočtu.

Čím méně vyhlášek, tím lépe

V menších a turisticky navštěvovaných městech, které redakce oslovila, se zaváděním nízkoemisních zón do budoucna nepočítají. To je třeba případ Hluboké nad Vltavou, kde je starostou senátor Tomáš Jirsa z ODS.

„Rád bych byl dál starostou, takže žádné takové nápady, naštěstí, nemám. Hluboká žije z turistického ruchu a neradi bychom omezovali lidi, kteří k nám vyrazí třeba na oběd a podobně,“ říká Jirsa. Šlo by podle jen o vyhazování peněz za „zelené šílenství“. Čím méně vyhlášek podle Jirsy město bude mít, tím lépe.

O omezení vjezdu autům do centra přemýšleli několik let v Českém Krumlově. Nakonec ale radnice dospěla k závěru, že bude pro všechny strany jednodušší zachovat současný stav.

Podobný názor má i místostarosta Telče, jehož historické jádro je zapsáno na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. „V malém městě s pěti tisíci obyvateli to nedává smysl. Nejsme metropole typu Berlína nebo Prahy, kde se tvoří zácpy a je tam obrovská koncentrace aut. Musíme tu být přívětiví k lidem, kteří u nás bydlí či pracují. Nechceme jim ztěžovat život,“ řekl místostarosta Telče Jiří Pykal.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články