Film o Kriegelovi: fasáda bez pevné zdi

MUŽ, KTERÝ STÁL V CESTĚ

Film o Kriegelovi: fasáda bez pevné zdi
Jaro 1968, čas nadějí. Takto si prvomájovou tribunu s československými politiky představovali tvůrci filmu. Foto: Bontonfilm
2
Týdeník
Lukáš Novosad
Sdílet:

Do kin přišel film Muž, který stál v cestě – snímek, který zpracovává jeden z vrcholných okamžiků našich dějin 20. století: pojednává o rozhodnutí Františka Kriegela, člena předsednictva ÚV KSČ a předsedy Národní fronty, v srpnu 1968 nepodepsat Sověty předložený dokument, v němž unesení představitelé našeho státu souhlasí s bratrskou vojenskou pomocí vojsk Varšavské smlouvy, jež pomohla zabránit šíření kontrarelovuce Československem. V češtině se tomuto složitému procesu běžně a řádně říká okupace a Kriegel byl tehdy jediný, kdo se sovětskému diktátu vzepřel.

Tolik k příběhu, jenž je dostatečně znám, ostatně natočen byl už přinejmenším dvakrát: v roce 2014 tvořilo totéž vyprávění šestou část seriálu režiséra Roberta Sedláčka a scenáristy Pavla Kosatíka České století (ona epizoda jmenovala se Musíme se dohodnout) a už v roce 1980 vznikl podle knihy Zdeňka Mlynáře Mráz přichází z Kremlu dokonce britský snímek Leslieho Woodheada Invaze. Novinka tedy vstoupila do kontextu jiných děl, je s čím ji srovnávat a poměřovat a lze vidět, jak moc a zda vůbec se nynější tvůrci odhodlali někdejší události vyložit jinak.

Zároveň je potřeba dodat kontext ještě jeden, jiný – příběh o pozadí vzniku filmu. Táhne se s ním totiž autorskoprávní spor, jaký v porevolučních dějinách tuzemské kinematografie patrně nemá obdoby. Ivan Fíla, scenárista snímku Muž, který stál v cestě, měl film původně i režírovat. Tvrdí, že látku našel, vymyslel, prosadil u producenta, vydobyl na ni dotace od Státního fondu kinematografie či od Nadace Charty 77. Vše to dělal pro producenta Miloslava Šmídmajera (tvůrce děl pochybné, nebo přinejlepším ryze komerční jakosti), s nímž film od počátku vyvíjel, s nímž se však nakonec nepohodl, takže Šmídmajer režiséra Ivana Fílu nahradil režisérem Petrem Nikolaevem a film s ním natočil po svém. Producent tvrdí, že nápad na film měl on sám a Fílovi ho předložil ke zpracování coby řádně najatému tvůrci a že režijní smlouva v tom případě vypovězena být mohla, protože hlavním tvůrcem celého filmu je on, tedy producent. Soud o tento punkt již proběhl a dal za pravdu Ivanu Fílovi: jeho režijní smlouvu označil za platnou.

Načež (respektive paralelně) se rozhořel ještě druhý spor. Ivan Fíla na základě svého scénáře napsal stejnojmenný román, vydal audioknihu a po domluvě s principálem Divadla Na Jezerce Janem Hrušínským chystá podle románu ještě divadelní inscenaci (tu má sám režírovat). Přitom usiluje o soudní zákaz distribuce filmu, jenž prý jeho dílo a „autorskou vizi“ zničil.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články