Charita rozděluje své síly mezi regiony, situace zůstává napjatá
ROZHOVOR
Ničivé povodně, které v posledních dnech zasáhly zejména Moravskoslezský a Olomoucký kraj, mobilizovaly nejen složky integrovaného záchranného systému, ale i dobrovolníky a neziskové organizace. Na otázky týkající se aktuální situace v postižených oblastech odpovídal Vít Kraus, národní koordinátor pro mimořádné události Charity Česká republika.
Jak byste popsal současnou situaci v Moravskoslezském kraji, kde se momentálně nacházíte?
V Ostravě a Opavě už část vody opadla, což nám umožnilo nasadit týmy do terénu. Na některých místech ale voda stále zůstává, a přímá pomoc tam bohužel zatím není možná. Monitorujeme situaci a připravujeme se na další kroky, jakmile voda ustoupí.
Jakým způsobem Charita organizuje svou pomoc a kde je aktuálně nejvíce potřeba?
Pomoc organizujeme ve dvou hlavních liniích. První je ve spolupráci s dalšími nevládními organizacemi a pod koordinací krajského ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS), které rozděluje postižené oblasti. Tady v Ostravě například řešíme oblast Přívozu. Provádíme monitoring a sociální šetření, abychom zjistili, co lidé konkrétně potřebují. Druhá linie spočívá v přímé spolupráci se starosty a obyvateli, kteří nás oslovují sami.
Jaké vybavení je pro zasažené oblasti teď klíčové?
Charita nyní distribuuje hlavně vysoušeče, čerpadla a vapky. Nejvíce techniky směřujeme do Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Starostové a integrovaný záchranný systém určí, kam pomoc dorazí nejdříve. Bohužel stále existují místa, jako je například Bohumín, kam se zatím kvůli vodě nedostaneme.
S kterými nevládními organizacemi momentálně spolupracujete?
Na Ostravsku spolupracujeme především s Českým červeným křížem a organizací ADRA, která má k dispozici nejvíce dobrovolníků. Dále jsou zapojeni Junáci, kteří nám pomáhají nejen při odklízení, ale také v rámci sociálních šetření.
Co lidé momentálně potřebují nejvíce?
Zapojují se do pomoci i firmy?
Ano, hned od začátku nám byli velkou oporou naši partneři z řad firem. Mattoni, Globus, Alza reagovaly takřka okamžitě a poskytly čisticí prostředky, vysoušeče, balenou vodu a spoustu dalších nezbytných věcí. Velkorysými finančními dary podpořily sbírku The Kellner Family Foundation, OKsystem, T-Mobile a řada dalších. V neposlední řadě nám také partneři pomáhali s šířením informací o možnostech pomoci, namátkou mě napadá například vzdělávací instituce Digiskills.
Co byste poradil těm, kteří potřebují pomoc nebo chtějí pomoci?
Naše monitorovací týmy jsou v terénu a zjišťují potřeby přímo u lidí. Kromě toho jsme zprovoznili krizovou linku, kam se mohou lidé obracet. Nejrychlejší cesta k pomoci je ale přes starosty, s nimiž jsme v úzkém kontaktu.
Máte nějaký osobní příběh, který vás během této krize zaujal?
Je těžké vyzdvihnout jeden konkrétní příběh. Fascinuje mě, jak mnoho lidí, i když sami přišli o hodně, nezištně pomáhají druhým. Ti si zaslouží největší uznání.
Více informací naleznete na webu Charity Česká republika: www.mimo.charita.cz