Broken Flowers: Výstava, která rozbíjí hranice reality i technologie
VÝSTAVA BROKEN FLOWERS
V době, kdy se hranice mezi pravdou a její interpretací stírají, přichází výstava, která je estetickým zážitkem i intelektuální výzvou. V pražském prostoru Artium by KKCG začala výstava Broken Flowers, která návštěvníky zve do světa experimentální fotografie, technologických zásahů a fragmentů paměti. Projekt fotografa Michala Adamovského, otevřený od 31. října 2025 do 20. února 2026, představuje neobvyklý dialog mezi tradičním fotografickým obrazem a objekty vzniklými mimo rámec klasické optiky. Kurátorem výstavy s podtitulem „Umění jako laboratoř i paměť“ je David Korecký.
Adamovský ve své nové instalaci propojuje dokumentární fotografii s materiálovými experimenty. Výstava nabízí torza palem z vysídlené oblasti u Mrtvého moře, laserem perforované diapozitivy i objekty evokující struktury neuronových sítí. V sérii Říše středu se spojuje fotografie Velké čínské zdi s mikroskopickými stopami laseru, které připomínají molekulární struktury či vizuální mapy budoucnosti.
Výstava zároveň představuje dialog mezi zobrazováním a vznikem obrazu. Adamovského tvorba nejenže nabízí vizuální zážitky, ale klade otázky a otevírá prostor pro hlubší reflexi současného světa. „Výběr děl Michala Adamovského pro prostředí Artia tématizuje zlom, hranici, která odděluje různé světy, ale jež je předurčena k překračování se všemi důsledky,“ představuje výstavu kurátor David Korecký.
Kurátor Korecký zdůrazňuje, že výběr děl pracuje se „zlomem“ – hranicí mezi prostorem, technikou i způsobem myšlení. Instalace tak návštěvníky provádí třemi symbolickými světy. Prvním je zlom prostoru, kde prolomená zeď rozděluje galerii na temnou jeskyni pod hvězdnou oblohou a jasně osvětlený prostor epifytu. Druhý zlom představuje technika: klasická fotografie stojí proti artefaktům vytvořeným laserem a kódy. Poslední rovina – zlom myšlení – reaguje na dlouhodobý Adamovského zájem o fenomén střelby, světla i právní otázky umělecké apropriace.
Zlom techniky: Na jedné straně visí velkoformátové snímky z cyklu Krátký příběh o ostrově, pořízené přímou fotografií – syrové, dokumentární, s detektivní estetikou paparazzi. Na straně druhé se nachází arteficiální objekty ze série Multikontakt, vytvořené laserem, sklem a kódy – odkaz k neuronovým sítím a lidské vynalézavosti.
Zlom myšlení: V pracích Adamovského je patrná sociální a intelektuální dualita. Jako fotograf dlouhodobě zkoumá fenomén střelby – světlem i zbraněmi – a zároveň se věnuje právním otázkám umělecké apropriace. Jeho práce balancují mezi etickým ohledáním místa činu a vědeckým experimentem.
Michal Adamovský, absolvent doktorského studia na FAMU, propojuje své fotografické vzdělání s odborností v oblasti autorského práva. Jeho mezioborový přístup se promítá i do experimentů s materiály, které rozvíjel například ve spolupráci s laserovým centrem ELI Beamlines či se sklárnou Moser. Za poslední dvě dekády vystavoval mimo jiné v Galerii Klatovy/Klenová, Národní technické knihovně, na festivalu 4 + 4 dny v pohybu nebo v galerii Langhans, přičemž jeho díla jsou zastoupena v několika veřejných i soukromých sbírkách.
Výstava Broken Flowers je zároveň součástí dramaturgické linie Inovace, která letos dominuje programu Artia. Prostor vznikl jako volně přístupná platforma pro současné umění a propojuje vizuální tvorbu, hudbu, performativní umění i vzdělávání. Artium sídlí v budově investiční skupiny KKCG Karla Komárka, jenž společně s manželkou Štěpánkou projekt dlouhodobě podporuje.
Letos Artium uzavře svůj inovační program právě Adamovského výstavou. V hudební části sezony navíc prostor již počtvrté hostil koncerty festivalu Dvořákova Praha a 26. listopadu zde vystoupí držitelé Oscara Markéta Irglová a Glen Hansard. Jejich benefiční předvánoční koncert podpoří projekt Piana do škol.