Zajímavé řešení – Nisan Quasqai

Zajímavé řešení – Nisan Quasqai
Byť má Nissan Qashqai pod kapotou spalovací motor, je řešení jeho pohonu poměrně neobvyklé, i když ne úplně neznámé. Foto: Nissan
10
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Byť má Nissan Qashqai pod kapotou spalovací motor, je řešení jeho pohonu poměrně neobvyklé, i když ne úplně neznámé. V kompaktním crossoveru totiž pracuje tříválcový benzinový motor 1,5 litru jako generátor elektrické energie, zatímco hnací sílu přenáší na přední kola elektromotor s výkonem 140 kW. Systém, který Nissan označuje jako e-POWER, má v teoretické rovině řadu výhod, a jak potvrdil i náš test, přenáší se většina z nich i do praktického soužití s autem.

Není problém s tímto 4,43 metru dlouhým crossoverem jezdit v průměru za 5,5 litru na 100 km, a to i v celkem svižném jízdním tempu. Dálniční provoz a větší nároky na dynamiku znamenaly zvýšení spotřeby zhruba jen na 6,1 litru na 100 km, což v kombinaci s nádrží o objemu 55 litrů znamená, že s tímto autem nebude problém přiblížit se s dojezdem 1000kilometrové hranici. Další výhoda spočívá v tom, že spalovací tříválec je při normální jízdě sotva slyšitelný, projevuje se až v momentě, kdy řidič šlape na plyn, a elektromotor tak vyžaduje vyšší přísun energie. Mimochodem, tím, že kola pohání elektromotor, odpadá u tohoto řešení klasická převodovka, což je další úspora nejen hmotnosti, ale i případných servisních problémů. Kromě toho má auto z hlediska dynamiky a elasticity blízko projevu čistého elektromobilu, neboť točivý moment 330 Nm je k dispozici okamžitě. Auto rovněž umožňuje ryzí čistě elektrickou jízdu, která je ale kvůli omezené kapacitě akumulátoru pouhých 1,97 kWh maximálně několikakilometrová. Tak či onak, tuto možnost volby řidič má – stačí stisknout tlačítko na středové konzole. Hned vedle je tlačítko tzv. ePedalu. Po jeho aktivaci stačí k ovládání vozu pouze pedál plynu a auto si v případě povolení tlaku nohy samo brzdí. Ne však do úplného zastavení. Tento způsob jízdy je sice zajímavý a pomáhá pomocí rekuperace s ještě efektivnějším hospodařením s energií, ale jízda není v některých situacích úplně komfortní, decelerace vozu je někdy až příliš silná a pro posádku ne zcela příjemná.

V oblasti odladění podvozku a celkového handlingu auta odvedli konstruktéři velmi dobrou práci. Není totiž v dnešní době úplně zvykem, aby u kompaktního SUV měl řidič za volantem takhle dobrý pocit. Podvozek dobře informuje o tom, co se děje pod koly, auto zvládne i dynamičtější průjezdy zatáčkami, hmotnost přenáší přirozeně a nechová se ani v mezní situaci záludně. Během jízdy má řidič k dispozici i dost přesné řízení a volant, který se příjemně drží a má optimální velikost. Přitom je však podvozek dostatečně tuhý a robustní, takže je auto i na devatenáctipalcových kolech komfortní, k čemuž bezesporu přispívají i pneumatiky s vyšším profilovým číslem 50. Vlastně by se chtělo říct, že je takové chování vozu v dnešní době normální, ale ona je to v podání modelu Qashqai ve skutečnosti spíš pozitivní výjimka. O to víc zamrzí naladění bezpečnostních asistentů, které jsou veskrze příliš úzkostlivé. Zejména hlídání jízdy v pruhu nás dost iritovalo – na okresce stačilo se přiblížit krajnici, třeba při běžném vyhýbání se s protijedoucím autem, a nissan nejenže začal tahat za volant, ale také nepřirozeně přibrzďovat, jakkoli noha stále tlačila na plyn. A signalizace překročení rychlosti? Škoda mluvit! Její vypnutí po každém nastartování je proces na dlouhé sekundy.

Aktuální modelová generace tohoto SUV se ocitá zhruba v polovině životního cyklu, takže testovaný vůz je již po faceliftu, který přinesl změny ve vzhledu, výbavě a technologiích. Qashqai je tak prvním nissanem v Evropě se zabudovaným systémem Google v infotainmentu, dočkal se (bohužel) rekalibrace různých bezpečnostních systémů a systém se čtyřmi vnějšími kamerami nyní zvládá pohled 3D, a to nejen shora, ale také z jednoho z osmi předdefinovaných úhlů. A cena? Nissan Qashqai můžete mít s tímto motorem od 769 990 Kč, v nejvyšší výbavě TEKNA PLUS stojí 969 990 Kč.

Plusy:

Jízdní vlastnosti, úsporný pohon, kvalitní materiály i zpracování.

Minusy:

Zbrklé až otravné asistenty, nepřirozený režim ePedal, maximální rychlost jen 170 km/h.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz