Takhle chytrý měl být Fiala s Kupkou předloni
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
POZMĚŇOVACÍ NÁVRHY
Chtěl dosáhnout „momentu překvapení“. Tak šéf pirátského poslaneckého klubu Jakub Michálek nedávno u Ústavního soudu vysvětloval, proč na poslední chvíli ve sně ...
Jsou i jiné, přece jen obsažnější způsoby, jak dát najevo, že jsme v politice chytili druhý dech, než jsou uši zajíčka v televizi. Premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka včera oznámili tažení za záchranu automobilového průmyslu. Ten je ohrožen po dvou kolejích, jednak zákazem nových aut se spalovacími motory k roku 2035, jednak zpřísňováním norem na emise aut, která už jezdí (aktuálně norma Euro 7).
Praha tedy bude na unijní rovině žádat, aby se emisní limity „přehodnotily“ a zákaz spalovacích motorů přezkoumal – ne až v plánovaném roce 2026, ale o rok dřív, tedy už příští rok. Kupka se pokouší vytvořit koalici podobně smýšlejících zemí, měly by v ní být například Německo nebo Itálie.
Zatímco Itálie není beznadějný případ – premiérka Giorgia Meloniová minulý týden sama vystoupila s požadavkem zásadního přehodnocení celého Green Dealu –, v Německu se žádný posun nerýsuje, pokud tedy za něj nepovažujeme výjimku pro spalovací motory na syntetická (zatím nesmírně drahá) paliva, kdy tato technologie nově nevadí ani Zeleným. Jinak ale předseda Zelených a vicepremiér vlády Robert Habeck na zákazu spalovacích motorů trvá. Na designované Evropské komisi se mu výslovně líbí, že její staronová předsedkyně Ursula von der Leyenová zákaz spalovacích motorů nezpochybňuje (a to ji původně její domovská politická strana CDU chtěla do čela Komise podpořit výměnou za odvolání tohoto zákazu; podpoří ji i tak).
Co se změnilo při pohledu z Prahy, jsou titulky na webech, a to nejen těch specializovaných na elektroauta. Jen namátkou z webu autoforum.cz, co také nabízel včera na své hlavní stránce: „Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích motorů též, šéfové přiznali barvu“, „Elektrický Fiat je takové fiasko, že se z něj šéf Stellantisu bude muset zodpovídat italskému parlamentu“, „Nový šéf Rolls-Royce zrušil oddanost elektrickému pohonu“, a konečně „Také Toyota ruší své plány s elektromobily“.
Ha, takže už i automobilový průmysl si dovolí říct, že císař je nahý. A to jak Fiala, tak Kupka po celou dobu od vítězství ve volbách 2021 až donedávna argumentovali právě tím, že nucený přechod na elektroauta chtěly samy automobilky. A ignorovali pokuty, které by automobilky za každé prodané auto překračující velmi přísné limity na CO2 musely platit, kdyby se do celku, z něhož se ty limity vypočítávají, nezařazovala i elektroauta.
Zákaz spalovacích motorů se odhlasoval na radě ministrů životního prostředí v červnu 2022, těsně před začátkem českého předsednictví. Ministryně Anna Hubáčková na radu sice jela s pokynem premiéra nehlasovat pro zákaz (premiérovi to během víkendu před tím vnukli Alexandr Vondra s Tomášem Pojarem), a ona pro něj stejně hlasovala. Na vládě jí to prošlo, vůbec se o tom nemluvilo, nediskutovalo, nepsalo. Vcházeli jsme právě do evropského předsednictví a touto symbolikou uhranutý Fiala se před evropskými potentáty nechtěl jevit ve špatném světle. S auty jsme se alibisticky spolehli na Berlín, že aspoň ten si bude vědom odpovědnosti vůči svým automobilkám. Ale Česká republika je v tomto ohledu zranitelná zrovna tak jako Německo. Automobilový průmysl u nás i s dodavateli vytváří na půl milionu pracovních míst.
A teď budou lidé, pro něž byla důležitější idylka při symfonickém koncertu s Uršulou než budoucnost české ekonomiky, simulovat pocit zodpovědnosti. Lepší než nic, ale jen o málo.