„Z dopravy se musí přestat dělat ideologie.“ Piráti a ODS se před volbami v Praze ostře osočují

KOMUNÁLNÍ VOLBY 2026

„Z dopravy se musí přestat dělat ideologie.“ Piráti a ODS se před volbami v Praze ostře osočují
Náměstek primátora a radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Foto: Michal Čížek
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Mezi ODS a Piráty se čím dál častěji rozhořívají ostré spory, které se s největší pravděpodobností budou s blížícími se komunálními volbami ještě zintenzivňovat. Podle ODS jsou Piráti v čele se svým šéfem a končícím radním pro dopravu Zdeňkem Hřibem zodpovědní za kolabující dopravu v Praze. Podle občanských demokratů se musí z dopravy „přestat dělat ideologie“. Naopak Piráti kritizují ODS za to, že neplní sliby dané voličům a také to, že její „tempo i názory jsou vražedné“.

Šéfka pražské ODS Alexandra Udženija pro Echo24 řekla, že doprava je „dnes v nejhorším stavu za poslední roky a zodpovědný za to je především náměstek za dopravu Zdeněk Hřib“. „Je to jeho práce, za kterou je stále placen a na kterou vlivem poslaneckého mandátu totálně rezignoval. Velké stavby stojí, uzavírky se překrývají a lidé tráví hodiny v kolonách jen kvůli špatné koordinaci pod jeho vedením. Nezodpovědné je ale od něj hlavně to, že v této situaci utíká do sněmovny a nechává pražskou dopravu v totálním chaosu. Proto od něj očekáváme jasný Dopravní účet – tedy vysvětlení, co se stalo, a jak zabránit dalším kolapsům,“ uvedla Udženija.

Dodala, že není na místě teď řešit, zda bude mít i po volbách ODS primátora. „Myslím, že teď je potřeba spíš odvést poctivou práci než se zaobírat funkcemi. V gescích, za které jsme zodpovědní, se soustředíme na to, co Pražany skutečně trápí: dostupné bydlení, pořádek ve veřejných financích a kvalitní a dostupná zdravotní péče. Do dopravy, kterou ale mají pod sebou Piráti, bychom rádi vrátili rozum a plánování. Je potřeba prosadit větší koordinaci uzavírek, zrychlit povolovací procesy, plánovat dopravní opatření s předstihem a s respektem k Pražanům, ne experimentovat na živém organismu města. A hlavně: přestat dělat ideologii z dopravy. Praha není laboratoř. Je to město, ve kterém musíme každý den fungovat,“ dodala Udženija.

Šéf zastupitelského klubu koalice Spolu a možný kandidát na primátora Tomáš Portlík Echu řekl, že doprava je dnes nejslabší místo pražské správy. „A není těžké uhodnout proč. Vedení města může fungovat sebelíp, ale pokud má dopravu na starosti někdo, kdo jí nevěnuje dostatek pozornosti, výsledkem je přesně to, co vidíme: velké stavby stojí, uzavírky se překrývají a lidé tráví zbytečně čas v kolonách. To není souhra náhod, ale přímý důsledek řízení, které se postupně vytratilo a definitivně zkolabovalo ve chvíli, kdy pan náměstek Hřib přesměroval svou pozornost na celostátní politiku“ řekl Portlík.

„My chceme, aby doprava měla jasné vedení a aby se plánovala dopředu, ne až ve chvíli, kdy nastane problém. Potřebujeme koordinaci oprav, realistické tempo staveb a rozhodování, které vychází z potřeb Pražanů – ne z politických priorit. Praha si zaslouží dopravu, kterou někdo skutečně řídí,“ dodal Portlík.

Předseda pražských Pirátů Ondřej Melena pro Echo24 řekl, že komunální volby zcela jistě ovlivní možný rozpad koalice Spolu. „Spolupráce s ODS se zkrátka neprokázala jako přínosná vůbec pro nikoho. Především kvůli tomu, že neplní sliby dané voličům v koaliční smlouvě a jejich tempo i názory se s trochou nadsázky dají označit jako ‚vražedné‘. Ve volbách se zaměříme na témata, která nejvíce trápí a tíží každodenní život Pražanů, aby se jim ve městě žilo co nejlépe,“ řekl Melena.

Podle něj je třeba připravit změny zákonů, které městu dají jasné a jednotné kompetence u uzávěr či omezení provozu na klíčových komunikacích. „Ty nyní může Zdeněk Hřib předložit ve sněmovně z pozice pražského poslance. Dále uzavírky na Pražském okruhu by měly být stanoveny až se zohlednění závazného stanoviska Prahy a odpovědnost za plynulost provozu by zase měla ležet jednoznačně na bedrech silničních správních úřadů a nikoliv Policie ČR. Jedině tak lze dosáhnout konzistentní koordinace napříč celým městem. Zapracovat bude třeba ale také v gesci bezpečnosti u pana primátora Svobody – například na důsledném řešení nelegálního parkování v centru,“ dodal Melena.

Sám Hřib chtěl v květnu chtěl jednat s premiérem Petrem Fialou (ODS) a šéfem Starostů Vítem Rakušanem o dodržování závazků z programového prohlášení. Rakušan schůzku odmítl, Fiala ji později zrušil. Pražští zastupitelé včetně těch ze Spolu minulý týden odmítli jednat o balíku čtyř návrhů náměstka, které by podle Hřiba měly zlepšit plynulost dopravy v hlavním městě. Bod ale neprojednala rada města, Hřib ho ve středu představil na tiskové konferenci. „Považuji za zbabělost, předkládat jako člen rady materiál, který jsem v radě neprojednal. A mně je úplně jedno, kdo to je. Považuji to za naprostou zbabělost a faul vůči svým kolegům,“ pronesl radní Zdeněk Kovářík (ODS).

Piráti se podle Meleny na volby už nyní pečlivě připravují. „Otázky na předvolební koalice jsou v tuto chvíli předčasné. Spolupráci liberálních a progresivních stran ovšem vnímám jako významnou, především v době, kdy pár stovek kilometrů od Prahy probíhá válečný konflikt, který rozpoutal ruský diktátor a také jako společnou výzvu ubránit Prahu před hrůzovládou ANO, SPD a Motoristů. Přehnaný populismus, extremismus ale i konzervatismus by neměl brzdit Prahu v jejím rozvoji,“ uvedl Melena.

Šéf posledního pražského koaličního subjektu, tedy hnutí STAN, Antonín Klecanda Echu řekl, že Starostové už také strategii, program a podobu primárních voleb řeší. „Na dopravu, stejně jako na další oblasti, máme odbornou pracovní skupinu. Která mimo jiné upozorňuje na potřebu jednotného GISu (Geografického informačního portálu). Ten již na MHMP vznikl, ale bohužel není využíván. To se zcela zásadně musí změnit. Není možné, aby byla jeden rozkopaná silnice kvůli výměně povrchu a druhý rok kvůli výměně plynovodu pod ní… Obdobně není možné, aby byla opravována jedna silnice městskou částí a objízdná trasa TSK. Tomu všemu by předešlo využití jednotného GISu, do kterého by byly vkládány všechny opravy a uzavírky předem a zároveň by tam měli přístup všichni provozovatelé sítí,“ uvedl Klecanda s tím, že by tak došlo i k rychlejšímu zasíťování Prahy optikou, ale také ke zkapacitnění kanalizace či vodovodu.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články