Kde je podnikavost? Čeští studenti dávají přednost teplu státní kanceláře

KREATIVITA JE NEJVĚTŠÍ KAPITÁL

Kde je podnikavost? Čeští studenti dávají přednost teplu státní kanceláře
Stávkující studenti na Filozofické fakultě UK v Praze. Foto: lustrační foro: Jan Zatorsky
4
Týdeník
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Generální ředitel J&T Banky Štěpán Ašer si přečetl aktuální průzkum vysněných firem a institucí, pro které by chtěli pracovat mladí absolventi ekonomie na českých vysokých školách. Výsledek ho vyděsil tak, že k němu napsal komentář do Hospodářských novin. „Studenti českých ekonomických škol chtějí pracovat pro stát. Mladá generace, která by měla brzy převzít otěže při tolik potřebném restartu české ekonomiky, si do top desítky ideálních zaměstnavatelů z poloviny navolila státní instituce? Znamená to snad konec podnikavosti mezi současnou mladou generací?“

Jedenáct tisíc studentů ze šesti vysokých škol dostalo za úkol sestavit žebříček nejatraktivnějších zaměstnavatelů a pak vybrat toho, pro něhož by nejraději pracovali. Objevily se v něm technologické firmy typu Google nebo Microsoft, Škoda Auto. „To u studentů byznysu překvapivé není. Ale ministerstva financí, zahraničí, vnitra nebo Česká národní banka překvapení jsou, a ne úplně příjemná. Nadějí na lepší budoucnost země mě to tedy nenaplňuje,“ píše bankéř.

„Jak vůbec během studia na škole se zaměřením na byznys a obchod dospěje student k závěru, že bude lepší pracovat mimo byznys? Nerad bych výsledky průzkumu přeceňoval a rád bych se mýlil, ale přinejmenším to vypovídá něco jak o studentech a jejich hodnotách, tak i o školách samých. Pokud vysokoškoláci nyní takovou podnikavost, chuť objevovat a dobývat neznámé nemají a mnohem raději se zavřou do (zatím) teplých kanclů živených erárem, bojím se jediného výsledku. Že Česko v době nejvyšší potřeby revitalizace ztratí nejméně jednu generaci podnikatelů s vysokým potenciálem.“

To, o co se Štěpán Ašer bojí, jsou dvě vlastnosti, které rozhodují o bohatství a prosperitě lidí a celých zemí. Odvaze riskovat a tvořivosti. Jsou to hodnoty, které formuje prostředí, v němž člověk žije, pracuje, studuje. V podnětném, tvořivém, odvážném místě je přirozené být tvořivým a odvážným. Tam, kde se cení jistota a status quo, se tvořivost a odvaha nemají šanci rozvíjet. Trendem je držet se při zemi a nebe je příliš nízko.

Celý text Lenky Zlámalové si můžete přečíst na ECHOPRIME. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články