Krev a lesbický sex. V německé opeře se lidem udělalo zle z radikálního představení
POHORŠUJÍCÍ OPERA
Až 18 diváků vyhledalo během představení ve Státní opeře ve Stuttgartu pomoc, z toho pro tři diváky museli přivolat lékaře. Takovou bilancí má představení Sancta. V nastudování Florentiny Holzingerové vychází z opery z roku 1921, jejíž premiéra byla odložena po zásahu církve. Ani nové nastudování se nevyhnulo kritice církevních představitelů, objevují se v něm totiž nahé jeptišky, polykání krucifixu či sex přímo na pódiu. Informuje The Guardian či Euronews.
Během představení, které způsobilo takové pozdvižení, mohou diváci vidět nahé jeptišky na kolečkových bruslích, ženu převlečenou za papeže, jak ji poplácává robotická ruka a několik scén plných krve včetně ukřižování.
Podle tvůrců vychází představení z opery Sancta Susana německého skladatele Paula Hindemitha z roku 1921. Ta je založena na příběhu mladé jeptišky, která po vzrušení z vyprávění jedné ze starších žen v klášteře přistoupí nahá k oltáři a strhne bederní roušku z Kristova trupu. Nakonec však svého činu lituje a prosí jeptišky, aby ji zazdily.
Holzingerová na tento námět ve svém téměř tříhodinovém představení navazuje. Herecký ansámbl je celý ženský a ve velké části scén se objevuje nahota, bdsm, sex či krev. Ve jejích představeních se v minulosti objevovaly i například exkrementy či močení. „Pod pojmem dobrá taneční technika si nepředstavuji jen někoho, kdo umí dobře tančit, ale také někoho, kdo umí močit na povel,“ uvedla autorka v nedávném rozhovoru pro The Guardian.
„Je to opera o prolomení potlačovaného ženského libida, takže jsme si užily spoustu legrace,“ uvedla pak autorka k současné opeře.
Představení si, podobně jako jeho předchůdce před sto lety, vysloužilo kritiku církve. Premiéru mělo letos v německém Schwerinu a následně se hrálo na vídeňském festivalu Wiener Festwochen. Tam si vysloužilo tvrdou kritiku rakouských biskupů. Například salcburský arcibiskup Franz Lackner označil představení za „vážně urážející náboženské cítění a přesvědčení věřících“.
Přesto je představení ve stuttgartské Státní opeře vyprodané. „Doporučujeme návštěvníkům, aby si znovu před představením přečetli varování,“ uvedl mluvčí opery Sebastian Ebling. Reagoval tak na bilanci prvních dvou představení, kdy si od zaměstnanců opery vyžádalo pomoc 18 diváků.