Češi tankují za jedny z nejnižších cen v Evropě. „Klíčový je stále větší dovoz ropy z Ruska“
SANKCE
Z Česka se stala překvapivě v letních měsících jedna ze zemí s nejlevnějšími palivy v Evropě. V červenci začala cena benzínu i nafty klesat a podle nejnovějších dat Evropské komise jsou výrazně levnější už jen v Bulharsku a na Maltě. Podle ekonoma Lukáše Kovandy za to vděčíme výjimce z protiruských sankcí. Do Česka totiž proudí každý rok stále více ropy z Ruska. Zásadní ropovod Družba však zároveň nyní zasáhly sankce Ukrajiny vůči ruskému Lukoilu.
Loni přiteklo do českých rafinérií 7,4 milionu tun ropy, z toho přibližně 58 % tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Zbytek tvořily dodávky z německého ropovodu IKL, jenž navazuje na italský ropovod TAL. Dodávky ropy tak v posledních letech kontinuálně rostou, v roce 2022 to bylo 56 % dovozu, 2021 ještě o 6 % méně.
Česko dováží více a více ruské ropy. Což je klíčový důvod, proč má nyní jedny z nejnižších cen pohonných hmot v EU. Ruská ropa je totiž pod sankcemi, ČR má ale výjimku.
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) July 21, 2024
Podíl ruské ropy na celkovém ropném dovozu do Česka (v %):
2019 – 49
2020 – 49
2021 – 50
2022 – 56
2023 – 58
„Podle nejnovějších dat Evropské komise vykazuje totiž čtvrtou nejnižší průměrnou cenu základních pohonných hmot, tedy benzínu a nafty, v celé EU. Tato cena odpovídá v Česku podle dat Komise k polovině letošního července přesně 1,5 eura za litr. To je čtvrtá nejnižší cena v EU, přičemž citelněji nižší je pouze na Maltě a v Bulharsku. V Litvě je sice také levněji než v Česku, ale nepatrně,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Podle něj mezi klíčové důvody, proč jsou v Česku nebývale levné ceny, patří právě stále vysoký objem dovážené ruské ropy, která je kvůli sankcím levnější vůči alternativám. „Loni činil podíl ruské ropy na celkovém ropném dovozu do ČR celkem 58 procent, což je relativně vysoké číslo. Dělo se tak v době platnosti západních sankcí, z nichž má však Česku výjimku,“ dodal Lukáš Kovanda s tím, že roli hraje i konkurenční boj v rámci vysoké hustoty čerpacích stanic v Česku či podle něj nízká spotřební daň na benzín či naftu.
Závislosti na dovozu ruské ropy se má Česko podle vlády zbavit do poloviny příštího roku. O zrušení výjimky na dovoz ruské ropy chce premiér Petr Fiala (ODS) požádat ihned poté, co bude dokončen projekt rozšíření italského ropovodu TAL. Práce na něm nyní naplno začaly. Technologické úpravy budou hotové do konce letošního roku. Následovat budou dokončovací práce a provozní testy.
Ropovod Družba začíná v Rusku na východním břehu Volhy a v Bělorusku se dělí do dvou větví – severní vede do Polska a do Německa, jižní přes Ukrajinu do Maďarska, na Slovensko a do České republiky. Právě přes jižní větev nyní Ukrajina zakázala dovoz ropy ruskou společností Lukoil. Ukrajinský zákaz se dotkl i dodávek Lukoilu pro Maďarsko a Slovensko. Tamní slovenská rafinerie společnosti Slovnaft, která zásobuje i Česko, přechází na alternativní dodavatele. Hlavními ruskými vývozci ropy touto cestou jsou firmy Rosněfť, Lukoil a Tatněfť. Zákaz Ukrajina uplatňuje jen na Lukoil, není však vyloučeno, že by ho mohla rozšířit i na další ruské firmy.
Ukrajinský zákaz přepravy ropy ruské společnosti Lukoil přes ukrajinské území může mít výrazný dopad na Maďarsko. V zemi, která pokrývá 70 procent své spotřeby ropy dovozem z Ruska, hrozí výrazný nárůst cen a výpadky provozů. Problémy by mohly nastat během několika týdnů, napsal server Politico s odkazem na oslovené analytiky. Zhruba polovinu maďarského dovozu ropy z Ruska tvoří nákupy od firmy Lukoil.