Nová aplikace má zavést turisty do méně prozkoumaných koutů Česka
PRŮZKUM PŘÍRODY
Zavést turisty do méně navštěvovaných lokalit v české přírodě, a pomoci tak s overtourismem, si klade za cíl nová aplikace Epu, kterou v úterý vývojáři ze společnosti Gatyer a Algodos představili novinářům. Aplikace podle nich nebude turisty nabádat k tomu, aby do národních parků nebo chráněných krajinných oblastí nechodili, ale ukáže v nich jiná místa pro pěší a cyklistické výlety. Aplikace Epu je zdarma ke stažení z Google Play a App Store, zaštiťuje ji ministerstvo životního prostředí a generálním partnerem je skupina Veolia.
„Věříme, že tato mobilní aplikace je správným krokem ke snižování negativních vlivů turistického ruchu na životní prostředí a že osloví širokou veřejnost. Chceme uživatele aplikace přimět k odpovědnosti za ochranu přírody a zachování biodiverzity ohrožených míst,“ říká Ladislav Cirhan, ředitel společnosti GATYER, která se zabývá mimo jiné informačními i navigačními systémy a udržitelným turismem.
Česká republika je podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) unikátní v tom, že nabízí širokou škálu biotopů od níže položených lužních lesů po arktické pásmo. „To vlastně v jiné zemi na tak malém území vidět nemůžete,“ řekl. „Přináší to ale i spoustu dalších jevů, jako je koncentrace lidí na určitá místa,“ doplnil. Méně navštěvované lokality v české přírodě jsou podle něj stejně hodnotné jako ty více vyhledávané.
Aplikace je navržena tak, aby uživatelům ukázala i méně známá místa a vedla je k udržitelnému cestování s ohledem na okolní přírodu. V současnosti si můžete vybrat z nabídky více než 170 výletů po celé České republice a další trasy budou i nadále přibývat. U každé trasy je uvedena vzdálenost, celkové převýšení, krátký popis a předpokládaná vytíženost trasy. Výlety v chráněných územích jsou navíc schvalovány správci jednotlivých oblastí a pokud trasa neprochází místy, kde vysoká návštěvnost ohrožuje okolní přírodu, mají štítek overtourism friendly.
Aplikace, která vznikla ve spolupráci s národními parky a Agenturou ochrany přírody a krajiny, turisty také upozorní na vstup do chráněných území a poučí je o tom, jak se v nich správně chovat. Kromě toho přinese informace o uzavírkách a omezeních či aktuální návštěvnosti. Aplikace ji podle Miloše Doubka ze společnosti Algodos předpovídá z dat o počasí a historické zkušenosti, do budoucna by ale měla pracovat také s kamerami na parkovištích, uvedl.
Tváří a patronem projektu je moderátor a publicista Vladimír Kroc. „Motto ‚Ukážeme vám tajemství přírody a vy nám pomůžete o ni pečovat‘ výstižně vypovídá o poslání, které chceme uživatelům aplikace a návštěvníkům výjimečných míst naší přírody sdělit,“ řekl.
Z průzkumu státní agentury na podporu cestovního ruchu CzechTourism už dříve vyplynulo, že do méně známých destinací na dovolenou jezdí 25 procent Čechů, dalších 33 procent to plánuje. Za udržitelné cestování, tedy například ekologičtější ubytování a dopravu či větší podporu lokálních podnikatelů, je podle průzkumu ochotno si připlatit 35 procent Čechů, a to v průměru o 12,5 procenta. Nejčastěji jsou to mladí lidé do 24 let.
Veolia je předním dodavatelem na českém vodohospodářském trhu, je jedním z největších výrobců tepla a dodavatelem energii v ČR a nabízí také komplexní služby v oblasti nakládání a využití odpadů a recyklace. Skupina Veolia spolu se svým nadačním fondem realizuje projekt Vraťme vodu přírodě, jehož cílem je zachovat cenné přírodní lokality v České republice a především mokřady. Na projektu spolupracuje s Českým svazem ochránců přírody, který vyhledává vhodné lokality a následně je vykupuje a dlouhodobě chrání, tím je i uchovává.