Falešné slevy zaplavily obchody, na cenovkách si dál vymýšlejí. Kdo platil nejtučnější pokuty?

PRAKTIKY ŘETĚZCŮ

Falešné slevy zaplavily obchody, na cenovkách si dál vymýšlejí. Kdo platil nejtučnější pokuty?
Slevové akce v obchodech, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jan Hrdlička
Sdílet:

Češi milují slevy, ale často se stávají obětmi pochybných praktik. Obchody v Česku jsou i letos zaplavené falešnými slevami, nepravdivými informacemi o původních cenách či dvojími cenovkami pro různé skupiny zákazníků. Česká obchodní inspekce (ČOI) přitom odhaluje porušování zákona stále častěji a rozdává rekordní pokuty. Největší sankce letos zatím padly na řetězec Penny Market.

„Navzdory opakovaným kontrolám a mimořádným kontrolním akcím nadále dochází u prodávajících k porušování zákonných povinností,“ upozornil mluvčí ČOI František Kotrba. Podle něj se inspektoři soustředili především na slevy uváděné v rozporu s pravidly, která v roce 2022 potvrdil rozsudek Soudního dvora EU. Ten obchodníkům nařizuje, že deklarovaná sleva musí vycházet z nejnižší ceny, za niž bylo zboží nabízeno v předchozích 30 dnech.

Uložené pokuty za první čtvrtletí roku 2025

Penny Market, s.r.o. 9 pokut v celkové výši 16 889 000 Kč
Albert ČR, s.r.o. 4 pokuty v celkové výši 2 430 000 Kč
Billa, spol. s r.o. 5 pokut v celkové výši 1 045 000 Kč
Lidl ČR, s.r.o. 4 pokuty v celkové výši 280 000 Kč
Kaufland ČR v.o.s. 4 pokuty v celkové výši 175 000 Kč
Globus ČR 2 pokuty v celkové výši 18 000 Kč
Tesco Stores ČR, a.s. zatím žádné pokuty

Více než polovina obchodů chybovala

V prvním čtvrtletí letošního roku provedla ČOI celkem 551 kontrol, přičemž porušení zákona zjistila ve 324 případech, tedy u téměř 59 procent kontrolovaných prodejců. Loni byla situace o něco lepší – tehdy inspektoři zaregistrovali pochybení ve 45 procentech z celkem 1755 kontrol. To znamená, že letos se podíl obchodů s klamavými slevami zvýšil.

„Nejčastějším zjištěním bylo porušení ustanovení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, kdy prodejci nesprávně vypočítali slevu, nebo vůbec neuvedli nejnižší cenu z posledních 30 dní,“ popsal Kotrba. Jen za letošní první kvartál šlo o 178 případů. Inspektoři rovněž 132krát odhalili užití nekalých obchodních praktik a v 63 případech šlo o nepoctivé účtování zboží. Další desítky pochybení se týkaly například porušení občanského zákoníku či zákona o cenách.

Celkem uložila ČOI v prvním čtvrtletí 2025 pokuty ve 105 případech, v souhrnné výši 18,5 milionu korun. Nejvíce doplatil Penny Market, kterému inspekce napařila hned devět pokut za bezmála 17 milionů korun. Nejpřísnější sankce ve výši 4 milionů korun padla právě na něj za opakované klamání spotřebitelů ohledně slev. Milionové pokuty dostaly také Albert, Billa, Lidl či Kaufland. Naopak Tesco zatím z letošních pravomocných pokut vyvázlo bez trestu.

„Pokuty ukládáme při horní hranici zákonné sazby, která je až pět milionů korun, pokud jde o opakovaná nebo závažná porušení,“ doplnil Kotrba.

Češi slevám dál věří

Zájem o slevy v Česku přitom neklesá. Podle aktuálního průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) nakupuje potraviny jen proto, že jsou ve slevě, téměř tři pětiny Čechů. Alespoň občas slevy sleduje devět z deseti lidí, nejčastěji mladší ročníky mezi 20 a 39 lety. „Potraviny ve slevách nakupují častěji lidé ekonomicky aktivní – zaměstnanci, OSVČ nebo studenti,“ uvádějí autoři průzkumu.

Nejčastěji lidé míří do supermarketů a hypermarketů. Tam alespoň občas nakoupí 99 procent lidí, pravidelně tam chodí čtyři pětiny. On-line nákupy potravin po pandemickém boomu opět mírně klesají – letos činí podíl on-line zákazníků 20 procent, loni to bylo 22 procent. Starší lidé či lidé s nižšími příjmy navíc nakupují méně často a za potraviny utratí podstatně méně.

Dvojí ceny kvůli věrnostním kartám

Specifickým problémem falešných slev jsou podle odborníků tzv. dvojí ceny, kdy obchodníci poskytují výhody pouze držitelům věrnostních karet nebo aplikací. „Spotřebitelé za výhodnější ceny platí svými osobními údaji a soukromím,“ varuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Věrnostní programy umožňují obchodníkům podrobně sledovat nákupní chování zákazníků – co, kdy, kde a za kolik nakupují. „Tyto údaje jsou pro obchodníky velmi cenné. Mohou je využívat k cílené reklamě, optimalizaci zásob nebo je dokonce prodávat dál,“ upozorňuje Hekšová.

Zatímco zahraniční soutěžní úřady, například britský CMA, už věrnostní programy zkoumají, v Česku na ně úřady zatím příliš nedosáhnou. „Porušením soutěžních pravidel je pouze zneužití dominantního postavení nebo zakázané dohody mezi soutěžiteli. Takový subjekt ale v oblasti maloobchodu v Česku podle našich informací neexistuje,“ uvedl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Česká obchodní inspekce se věrnostními kartami rovněž nezabývá, protože jí na to chybí kompetence.

Letos se tématu chce více věnovat alespoň Úřad pro ochranu osobních údajů. „Souhlas musí být udělen svobodně, jednoznačně a na základě srozumitelných informací,“ připomíná mluvčí úřadu Milan Řepka. Kontroly zatím ale nebyly zahájeny.

Pokuty ještě porostou

Česká obchodní inspekce slibuje, že bude v kontrolách pokračovat. „Kontrolám dodržování povinností prodávajících při poskytování slev z cen výrobků bude Česká obchodní inspekce věnovat intenzivní pozornost i v nadcházejícím období,“ uvedl Kotrba.

Podle něj bude inspekce zvláštní pozornost věnovat nejen kamenným prodejnám, ale také internetovým obchodům a akcím typu Black Friday či Cyber Monday, kde se často falešné slevy objevují.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články