Ideologie v plné kráse. Praha se rozpadla na tom, jestli zdražit MHD, parkování, nebo rovnou oboje

PRAHA

Ideologie v plné kráse. Praha se rozpadla na tom, jestli zdražit MHD, parkování, nebo rovnou oboje
Doprava v Praze se bude zdražovat, jen se neví, jaká. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Doprava v Praze zřejmě podraží – jen se ještě neví, jaká. V široké magistrátní koalici totiž naplno propukl ideový střet, v němž na jedné straně stojí zastánci automobilů, a na té druhé veřejné hromadné dopravy. Hlavní město na jedné straně přemýšlí, že by pro její udržitelnější fungování zdražilo jízdné v MHD, radní pro dopravu Zdeněk Hřib ale také bojuje za zdražení parkování, které je podle něj v porovnání s ostatními evropskými městy příliš levné.

Zdražení ročního jízdného ze současných 3650 korun na 7300 korun, tedy na dvojnásobek, navrhla koalice Spolu vedená primátorem Bohuslavem Svobodou.

Proti tomu se ale postavili Piráti. „S návrhem koaličních partnerů na skokové zdražení veřejné dopravy rozhodně nesouhlasím, s ohledem na Pražany, kteří jsou z různých důvodů v nelehké životní situaci. Vnímám rovněž názory odborníků na životní prostředí, že by skokové zdražení MHD mohlo způsobit takzvaný efekt přesednutí cestujících zpátky do aut,“ prohlásila pražská radní pro životní prostředí a klimatický plán Jana Komrsková.

Podle ní je vedle toho zdražit parkovné. „Pokud by došlo ke zdražení MHD a parkování, domnívám se, že část prostředků by měla jít také do klimatického plánu, k jehož plnění se zavázala podpisem koaličního prohlášení celá koalice. O konkrétním využití těchto peněz se debata teprve povede,“ míní.

To si soudě podle sociálních sítí vzal jako svoji téměř prioritu radní Hřib. „Člověk si to možná běžně neuvědomí, když nemá přímé srovnání, ale 25 m² velká garsonka zabírá přesně tolik prostoru jako standardní parkovací stání pro dvě auta. Je to důležitá souvislost pro klíčovou otázku, jak nejlépe využívat omezený městský prostor a jakou má takový prostor vlastně hodnotu? Protože i když bylo v Praze v minulém volebním období povoleno rekordních 9700 bytů k výstavbě za rok, nedostupnost bydlení je stále na kritické úrovni. Zatímco parkování za 3 Kč na den nepokryje ani náklady, které s ním má město spojené,“ argumentuje Hřib.

Hřib se odvolává například na New York, kde přišli s plánem, který počítá se snížením počtu parkovacích míst ve prospěch bytové výstavby. „Správně argumentuje, že není potřeba poskytovat parkovací místa těm, kteří upřednostní dostupnější bydlení. Pokud se tedy bavíme o parkování, je potřeba mít na paměti, že objektivně zabírá opravdu velké množství prostoru. A že tento prostor je mimořádně cenný,“ vzkázal Hřib.

Jednání radnic

O tom, co se situací dál, jednali v uplynulých týdnech zástupci jednotlivých městských částí v Praze. K tomu přijal podle starosty Prahy 2 Jana Korsesky (ODS) podobné usnesení jako v minulosti, ve kterém chce od náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) informace o vypořádání připomínek městských částí k návrhu úprav systému zón placeného stání a také přiblížení plánů města ohledně změn v cenách parkování.

Městské části mohly návrh připomínkovat do konce ledna, magistrát nyní jejich podněty zpracovává. Návrh úprav systému zatím nezahrnoval případně změny parkovného, ty chce Hřib řešit zvlášť. Korseska (ODS) dodal, že patrně v polovině června by měl být další sněm, který bude otázku řešit.

Opoziční zastupitel a poslanec ANO Patrik Nacher v souvislosti s tím varoval, že jedno zdražení vyvolá další. „Jak jsem opakovaně komentoval aktuální koaliční debatu stran zvýšení cen – zdražení MHD bude s sebou magnetizovat zdražení i dalších věcí v Praze (parkování apod.), a je to tu. To ale není cesta, bez definování cílů, vizí, hledání úspor nejen v pražském dopravním podniku. Každopádně jsem na jednání pražské koalice, která se nejen v tomto zásadně liší, zvědav,“ uvedl.

Podel Komrskové je pro udržení dostupné MHD nutné dál pokračovat ve výstavbě tramvajového okruhu a rozvoji e-mobility –⁠⁠⁠⁠⁠ od nákupu nových elektrobusů a ustupování od naftových pohonů, budování nových trolejbusových tratí až po testování vodíkového pohonu a výstavbě Metra D. „Z hlediska klimatického plánu je hromadná doprava a její (dále rostoucí) výkonnost zásadním předpokladem, jak snížit uhlíkovou stopu dopravy na území města. Zvýšení ceny parkování je dle plánu legitimním nástrojem jak motivovat k využívání enviromentálně šetrnějších způsobů dopravy,“ myslí si.

Demonstrace

Proti plánu zdražit jízdné v MHD se nedávno demonstrovalo před pražským magistrátem. Shromáždění uspořádala pražská organizace Zelených, přidali se mimo jiné členové Sociální demokracie nebo hnutí Budoucnost. Demonstranti nesli transparenty s hesly jako „Ne 2x zdražené Lítačce“, „Zdražování MHD je na houby Hřibe“ nebo „Mé milé HMP nezdražuj MHD, zpoplatni SUV“. Skandovali také: „Nechceme víc aut“.

Skokové zdražení roční Lítačky je podle Zelených problematické nejen z hlediska náhlého finančního dopadu na ty, kteří pražskou MHD denně užívají, ale i z hlediska dalšího prohloubení nepoměru mezi podporou individuální automobilové dopravy na úkor udržitelné dopravy.„Pro běžnou pražskou rodinu, už tak zatíženou inflací a vysokými nájmy, by bylo zdražení základních esenciálních služeb o sto procent zásadní problém. Nedělejme z cestování veřejnou dopravou nedosažitelný luxus,“ uvedl spolupředseda pražských Zelených Jan Janoušek.

V metropoli naposledy zdražily jednotlivé jízdenky v roce 2021, cena ročního kuponu se nezměnila od roku 2015, kdy ho tehdejší vedení města zlevnilo na 3650 korun. Na jízdném předloni DPP vybral zhruba 3,5 miliardy korun, město na provoz podniku přispělo 16,2 miliardy korun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články