„Mr. Bean“ má vážné výhrady k elektromobilům. Cítí se podveden
ELEKTROMOBILY
Známý britský herec Rowan Atkinson, který ztvárnil legendární komickou postavu Mr. Bean, si postěžoval na elektromobily. Přiznal se, že ze začátku jimi byl ohromen, nyní se ale cítí "podveden". Upozornil například na to, že v době, kdy jsou elektromobily opěvovány jako lepší ekologická volba, je výroba takových aut pro přírodu mnohem více devastující, než výroba benzínových vozů. Podle Atkinsona je nejvyšší čas prozkoumat a dát více prostoru dalším alternativám, herec to napsal v listu The Guardian.
Přestože je osmašedesátiletý Atkinson ve světě spíše znám jako němá postava zmateného Mr. Beana, ve skutečnosti se jedná o velice vzdělanou osobnost. Jeho první vysokoškolské vzdělání bylo v oboru elektrotechnika a elektronika, proto je mu téma elektromobilů blízký, vysvětluje v úvodu svého komentáře.
"Před 18 lety jsem si koupil svůj první elektrický hybrid a před devíti lety svůj první čistě elektrický vůz a (nehledě na naši špatnou infrastrukturu elektrického nabíjení) jsem si čas s oběma velmi užil. Elektromobily jsou možná trochu bez duše, ale jsou to úžasné mechanismy: rychlé, tiché a donedávna velmi levné na provoz. Ale čím dál víc se cítím trochu podveden," píše Atkinson.
Kritizuje zákaz prodeje nových benzinových a naftových vozů, který má v Británii platit od roku 2030. Podle Atkinsona je problém v tom, že je založen pouze na závěrech toho, co přichází ven z výfuku aut. V tomto porovnání ekologicky vedou elektromobily, ale co se týče výroby, jsou na tom výrazně hůře.
"Před klimatickou konferencí Cop26 v Glasgow v roce 2021 zveřejnilo Volvo údaje, které tvrdí, že emise skleníkových plynů při výrobě elektromobilu jsou o 70 % vyšší, než při obvyklé výrobě benzínového auta. Elektromobily jsou absurdně těžké, k jejich výrobě je zapotřebí mnoho vzácných kovů a obrovské množství energie a vydrží jen asi 10 let," vysvětluje Atkinson.
"Není překvapením, že je vynaloženo velké úsilí na nalezení něčeho lepšího," pokračuje Atkinson. "Největší problém, který musíme ve vztahu společnosti k autu řešit, je kultura prodeje 'rychlé módy', která byla po desetiletí obchodní šablonou automobilového průmyslu. V současné době si naše nové vozy necháváme v průměru pouhé tři roky, než je prodáme, a to především díky všudypřítomnému tříletému leasingovému modelu. Zdá se to být nehorázně marnotratné využívání světových přírodních zdrojů, když uvážíte, v jakém skvělém stavu je tříleté auto," myslí si herec.
Podle Atkinsona nyní končí elektromobilům období zamilovanosti. "Stále více mám pocit, že naše líbánky s elektrickými auty se chýlí ke konci, a to není nic špatného: uvědomujeme si, že je třeba prozkoumat širší škálu možností, chceme-li náležitě řešit velmi závažnou ekologickou problematiku, které naše používání motorových vozů způsobilo. Měli bychom pokračovat ve vývoji vodíku a syntetických paliv, abychom ušetřili sešrotování starších aut, která mají stále co nabídnout, a zároveň prosazovat zcela odlišný obchodní model pro automobilový průmysl, ve kterém naše nová vozidla necháváme déle, uznáváme jejich úžasnou, ale přehlíženou dlouhověkost," dodal Atkinson.