Obří pokuta z Bruselu: VW má zaplatit tři miliardy. Mění se vykazování emisních cílů

EK VS. AUTOMOBILKY

Obří pokuta z Bruselu: VW má zaplatit tři miliardy. Mění se vykazování emisních cílů
Evropská komise dala automobilkám více času na boj s emisemi, ale zároveň i vysoké pokuty za kartel. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Sdílet:

Brusel dnes učinil několik zásadních rozhodnutí pro automobilový průmysl. Automobilky dostaly miliardové pokuty, ale také více času na splnění emisních cílů. Evropská komise (EK) udělila pokuty v celkové výši 458 milionů eur (11,4 miliardy korun) patnácti automobilkám a Evropské asociaci výrobců automobilů (ACEA). Nejvíc (3,19 miliardy korun) přitom zaplatí německá skupina Volkswagen. Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností, uvádí sdělení. EK zároveň navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok, oznámila komise.

Navrhované změny podle EK dají automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.

„Evropská komise dnes navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. „Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala komise.

„Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,“ okomentovala krok předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Díky dnešní iniciativě poskytujeme tomuto klíčovému odvětví větší flexibilitu a zároveň držíme směr našich klimatických cílů. Společně chceme dokázat, že dekarbonizace a konkurenceschopnost mohou jít ruku v ruce,“ dodala.

ECHOSALON: Vinohrady už jsou passé. Co se děje na českém trhu s bydlením

Komise v této souvislosti vyzvala spoluzákonodárce, tedy Evropský parlament a Radu EU, která sdružuje členské státy, aby „neprodleně dosáhli dohody o tomto pozměňovacím návrhu, aby byla zajištěna předvídatelnost a jistota pro automobilový průmysl a investory.“

Pokuta za kartel ve výši 458 milionů eur

Komise sice dala automobilkám více času k boji s emisemi, ale zároveň rozdávala i vysoké pokuty v celkové výši 458 milionů eur (11,4 miliardy korun). Pokuta byla uvalena na patnáct automobilek a také na Evropskou asociaci výrobců automobilů (ACEA). Nejvyšší pokutu ve výši 127,7 milionu eur (3,19 miliardy korun) zaplatí německá skupina Volkswagen. Důvodem je kartel v recyklaci vozidel s ukončenou životností.

Německý Mercedes-Benz pokutu nedostal, protože existenci kartelu ohlásil. Všichni výrobci účast na kartelu přiznali a souhlasili s urovnáním sporu. Některým z nich poté EK trest oproti původnímu výpočtu snížila za spolupráci s vyšetřovateli, například Renaultu a Opelu.

Podle vyšetřování se ACEA podílela na organizaci kartelu tím, že koordinovala schůzky výrobců a výměnu citlivých informací mezi zapojenými výrobci. Za to byla potrestána pokutou 500 000 eur (12,47 milionu korun).

Volkswagen co do výše pokuty následují Renault a Nissan se společnou částkou 81,5 milionu eur (přes dvě miliardy korun) a skupina Stellantis, která má zaplatit 74,9 milionu eur (1,87 miliardy korun). Potrestány byly také automobilky Mitsubishi, Ford, BMW, Honda, Hyundai a Kia, Jaguar Land Rover a Tata, Mazda, Opel, GM, Suzuki a Toyota.

Komise zjistila, že automobilky se zavázaly nevyplácet automobilovým vrakovištím žádnou kompenzaci za recyklaci vozidel, přičemž se řídily takzvanou strategií nulových nákladů na zpracování. Dále se domluvily, že nebudou propagovat podíl recyklovaných materiálů ve svých nových vozech, aby spotřebitelé neměli možnost zohlednit tuto informaci při výběru vozidel.

Podle evropské směrnice přitom výrobci musí poslednímu majiteli vozidla umožnit odevzdání k likvidaci bez dodatečných nákladů. V případě potřeby jsou automobilky povinny nést náklady likvidace, uvedla EK.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Proti čemu bojujeme, když svádíme boj s dezinformacemi?

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články