Ve Varech se představil první český viet-film, Tono Stano i bratři Cabanové
REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ
Karlovarský filmový festival není pouze o filmech, ale i o osobnostech s nimi spojených. Mezi zajímavé body vedlejšího programu patří například výstava Stars by Tono Stano, nebo Cabani 30 x Opening & Closing Ceremonies. První výstava vzdává hold filmových hvězdám, celebritám a tvůrcům, které zachytil světově uznávaný fotograf Tono Stano. Druhá výstava zase rekapituluje 30 let práce bratrů Cabanových na zahajovacích a závěrečných večerech festivalu.
V lesní vilové čtvrti se nedaleko pravoslavného kostela sv. Petra a Pavla nachází Becherova vila. Dům slavného karlovarského lihovarníka v současné době funguje jako interaktivní galerie. Kromě stále expozice o historii rodiny a podnikání Becherových, kteří začínali jako doktoři, lékárníci a lazebníci, se zde nachází i výstava Michala a Šimona Cabanových.
Výstava Cabani - 30 x Opening & Closing Ceremonies – Karlovy Vary International Film Festival 1995 – 2025 představuje výsledky spolupráce bratří Michala a Šimona Cabanových na podobě zahajovacích a zakončovacích ceremoniálů karlovarského festivalu. Bratři s festivalem spolupracují už 30 let a ačkoli je jejich rukopis charakteristický, vždy přijdou s něčím novým, překvapujícím a originálním.
Expozice přiblíží nejen finální výsledky, ale i nápady, koncepty a zákulisí příprav. Samotná výstava obsahuje panely s fotografiemi z ceremonií, na obrazovkách běží záznamy zahajovacích a zakončovacích vystoupení i pohledy do zákulisí. S pomocí QR kódu je také možné si jednotlivé ceremonie prohlídnout i on-line.
Bratři Cabanovi se řadí k nejvýraznějším postavám české vizuální a performativní scény. Dokážou z oficiálního festivalového ceremoniálu vykřesat samostatné umělecké dílo. Podobu takzvaných openingů a closingů Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary formují Cabanovi od roku 1997 a dělají to originálně, s absolutní důvěrou pořadatelů a volností leckde jinde nemyslitelnou.
V jejich režii se začátek a závěr filmové přehlídky staly nedílnou součástí festivalové mytologie, hlavně díky schopnosti přetavit tradiční ceremoniál v samostatný umělecký zážitek. V roce 2006 se v rytmu skákalo na trampolínách, o rok později zaplnily pódium tisíce stříbrných třásní. Jindy jevištěm proletěly víry průhledných igelitů, které jako by luxoval neviditelný vítr. Přišli i mimozemšťané, artisté visící z nebes, zástupy tanečníků v armádních uniformách, hořící kostýmy, lidské formace měnící se ve scénické sochy. Ceremoniály jsou stylizované, ale zároveň srozumitelné, se smyslem pro humor a sebeironii.
Výsledek dlouhých příprav se divákům na filmovém festivalu představuje vždy jen na dvou večerech, na tom zahajovacím a závěrečném. I proto vznikla před pár lety obsáhlá kniha VARY25, knižní monument a sborník těchto výjevů. Výstava pak tuto knihu doplňuje.
Režiséři, performeři, scénografové, ceremoniáři. Jejich styl a energie pro velkolepou show se otiskly hluboko do kořenů samotného festivalu. A mnoho zahraničních konkurentů to západočeskému městečku závidí. Stejně jako léčivé prameny i práce bratrů Cabanových nabíjí. Šimon vstoupil do světa Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v roce 1995 – a otevřela se kapitola, která trvá dodnes. Festival se tehdy proměňoval, do čela nastoupil Jiří Bartoška a hledal se nový výtvarný jazyk. Scénograf, performer a režisér Šimon Caban přišel na doporučení Aleše Najbrta, s nímž se znal z UMPRUM i legendární Baletní jednotky Křeč. Možná si někdo vzpomene na geniální film z konce 80. let Pražská pětka, jehož byla součástí.
O rok později Šimon přizval i svého bratra Michala. Ten měl na starosti režii slavnostních ceremoniálů. Od té doby jsou Cabani nedílnou součástí festivalové identity. „Byla to výzva – posunout slavnostní večery z formální povinnosti k divadelnímu zážitku,“ vzpomíná Michal. „Snažili jsme se to přetvořit v něco víc výtvarného, scénického. Dříve se jen četla jména…“ vzpomínají bratři v rozhovoru pro magazín Hrot.
Za pozornost také stojí fotografická výstava Stars by Tono Stano v budově Sparkasse u karlovarského Městského divadla a Vřídla. Festivalová expozice černobílých snímků fotografa Tona Stana představuje veřejnosti tradiční i dosud nepředstavené fotografie významných hostů karlovarského Mezinárodního filmového festivalu, které vznikaly v průběhu mnoha let od 90. let.
Slavnostní odhalení portrétu Jiřího Bartošky v rámci výstavy Stars by Tono Stano proběhne dnes v 16:00 ve Sparkasse Gallery.
— Karlovy Vary IFF (@KVIFF) July 6, 2025
//
The ceremonial unveiling of Jiří Bartoška's portrait as part of the Stars by Tono Stano exhibition will take place at 4 p.m. at the Sparkasse Gallery. pic.twitter.com/pZY1b5SQAa
Mezi nejslavnější jména zachycená na jeho snímcích patří Morgan Freeman, Uma Thurmanová, Willem Dafoe, Jude Law, Woody Harrelson, John Malkovich, Scarlett Johanssonová nebo Sharon Stoneová. Z českých herců fotil třeba Ivana Trojana, Karla Rodena nebo Aňu Geislerovou. Na začátku festivalu zde navíc byl i slavnostně odhalen portrét zesnulého prezidenta MFF KV Jiřího Bartošky.
Pětašedesátiletý Tono Stano je známý svými černobílými portréty a figurativní tvorbou. Je autorem námětu Křišťálového glóbu, kterým jsou osobnosti karlovarského festivalu oceňovány. Soška v loňském roce změnila své míry, ze 42 centimetrů a 4,4 kilogramu se zmenšila na 34,5 centimetru a 2,6 kilogramu.
Jedním z úterních filmových vrcholů byla světová premiéra filmu Letní škola, 2001 od česko-vietnamského režiséra Dužana Duonga. Ten představil pohled do nitra vietnamské komunity v České republice. Snímek uvedený za přítomnosti tvůrců se stal prvním celovečerním česko-vietnamským snímkem na největším českém filmovém festivalu. Do běžné distribuce se dostane 24. července.
"Nechci machrovat, ale tolik Vietnamců v Thermalu ještě nebylo," řekl před projekcí bezprostřední režisér Duong, který dorazil s početnou delegací. Jeho film je v Karlových Varech součástí sekce Zvláštní uvedení. Snímek dokazuje, že vietnamskou komunitu v České republice už dávno netvoří výhradně provozovatelé večerek a stánků v tržnicích. Druhá generace, jejímž zástupcem je i režisér Duong, u Vietnamců exceluje v různých sférách byznysu, médií, módy, gastronomie a v dalších odvětvích.
SOUVISEJÍCÍ: Naposled s Bartoškou, poprvé bez Bartošky
"Dlouho očekávaný první český celovečerní viet-film je tady! S autentickým pohledem do komunity, která je organickou součástí novodobé české historie, přichází nepřehlédnutelný živel Dužan Duong, mimořádně talentovaný zástupce první vietnamské generace, která v Čechách vyrostla. S lehkostí a vtipem natočený příběh nejen o generačním střetu je vřelým i přidrzlým milníkem v diskutované sféře kulturní identity," uvedl umělecký ředitel festivalu Karel Och.