Prodal sto tisíc sportovních brýlí. Teď zakládá VIF Cycling Team s rozpočtem 8 milionů ročně
PODCAST
Čtyři roky stačily, aby česká značka sportovních brýlí VIF dosáhla obratu přes 110 milionů korun. Zakladatel Jakub Lorenc trefil díru na trhu a díky chytrému marketingu a efektivní distribuci se mu podařilo uspět v kategorii sportovních brýlí.
„Viděl jsem obchodní příležitost a trefil ji správně,“ říká Lorenc o vzniku značky v době pandemie, kdy lidé začali masově sportovat venku a hledali dostupné, ale kvalitní sportovní brýle. „Lidé nechtějí platit 5 000 Kč za brýle, které si vezmou párkrát a pak je ztratí, nebo rozbijí. My jim nabízíme kvalitu za cenu 50-70 eur. Naše cílová skupina jsou všichni, kdo občas sportují," říká Lorenc.
Díky agresivní digitální strategii se VIF podařilo ovládnout trh, především na sociálních sítích. Firma sází na user-generated content – autentické příspěvky od běžných zákazníků. „Lidé se nechtějí dívat na strojené reklamy s modelkami. Nejlépe fungují videa natočená na mobil, třeba i roztřeseně. Pěkný vizuál ve výkonnostním marketingu nefunguje. My naschvál točíme špatná videa.“
Kompletní audio a videoverzi podcastu najdete ZDE.
V současné době firma prodá 80 procent produkce v Česku, expanze prý není jednoduchá. Lorenc přiznává, že si v počátcích expanze myslel, že stačí spustit globální e-shop a pustit kampaně na sociálních sítích. „Za tři týdny jsme to vypínali. Nestačí jen přeložit web. Musíte mít lokální podporu, jiný přístup k zákazníkovi a řešit logistiku. Každý trh je extrémně specifický. Francouz s vámi nebude komunikovat anglicky, i kdyby mohl.“
Jedním z klíčových projektů společnosti VIF je ženský cyklistický tým VIF Cycling Team. Lorenc vidí v podpoře ženské cyklistiky obrovský potenciál. „V Česku neexistoval profesionální ženský tým, který by nabídl top podmínky. My ženám dáváme světovou úroveň – špičkové vybavení, trenéry, realizační tým. A najednou ty holky zjišťují, že se dá závodit jinak.“
Marketingově jde o strategický tah – značka se tím přibližuje profesionálním sportovcům a posiluje svůj brand mezi širokou sportovní komunitou. „Když někdo na Facebooku napíše hejt, naši zákazníci se za nás začnou prát. To je síla komunity.