Vláda na gastro kašle a lidi nemají peníze. Náklady rostou a zákazníků dramaticky ubývá, říká Šimůnek

Vláda na gastro kašle a lidi nemají peníze. Náklady rostou a zákazníků dramaticky ubývá, říká Šimůnek
Vláda na gastro kašle a lidi nemají peníze. Náklady rostou a zákazníků dramaticky ubývá, říká Karel Šimůnek Foto: Echo24
1
Hrot Pavla Štrunce
Echo24
Sdílet:

„Dramatický úbytek hostů je dnes největší problém české gastronomie. Lidi na to prostě nemají peníze,” říká v Karel Šimůnek, restauratér a majitel restaurací Zas a Znova, Di Nuovo a nově i Pivovarů Římská. Kritizoval i přístup státu k podpoře gastronomie. Zatímco velké podniky dostávají dotace a pomoc, gastronomický sektor byl během covidu a energetické krize opomíjen.

Vláda by podle něj mohla zásadně přispět ke zlepšení situace snížením DPH na potraviny a nápoje, jak je tomu v sousedních zemích: „Ve všech okolních státech je nižší DPH v gastronomii než u nás. U nás je to 20 %, a to není jen na alkohol, ale i na nealko nápoje.“

Před časem se Šimůnek začal rozhlížet po novém prostoru v Praze, protože majitel objektu, kde je jeho restaurace Zas a Znova, mu hrozil výpovědí smlouvy. Nakonec ale restauraci přesouvat nemusel, prostorem bývalého pivovaru v Římské ulici byl ale natolik okouzlen, že se rozhodli podnik koupit „Pivo je drahé, tak jsme si řekli, že si ho budeme vařit sami,“ říká.

V rozhovoru došlo i na téma zaměstnávání mladých v gastronomii a jejich platových očekáváních. “Mladí jsou sebevědomí často až příliš. Když si domluvím deset schůzek s budoucími zaměstnanci, devět z nich ani nepřijde,” tvrdí Šimůnek.

Zkrácenou verzi podcastu najdete ZDE.

Karel Šimůnek se v rozhovoru dotkl také tématu průvodce Michelin a státní podpory pro českou gastronomii. Kritizoval především způsob, jakým byla prezentována investice státu do zapojení se v Michelinu. Podle něj to bylo vyloženo jako podpora restauratérům, ale jako investice do celé české gastronomie a kultury.

„To není přece prezentace jen hospod. Gastro patří do kultury obecně. Máme tady nějakého seriózního hodnotitele, který má světové uznání, a chceme, aby ti lidé sem přijeli a hodnotili nás objektivně,“ vysvětlil Šimůnek. Poukázal i na to, že Michelinský průvodce je objektivní na rozdíl od některých žebříčků a recenzí, kde je podle něj možné získat uznání zaplacením za recenze, nebo reklamu.

Celý podcast v audio i videoverzi najdete ZDE.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy