Volkswagen California Ocean: Ještě vychytanější dům na kolech
AUTO
Volkswagen tradičně uspokojuje touhy svých zákazníků po dobrodružném způsobu cestování s vlastním „domečkem“ na kolech. V oblasti obytných aut má dlouhou historii a aktuálně na ni navazuje tím, že nabízí celkem tři obytné verze – menší, praktické Caddy California, ohromnou Grand Californii postavenou na základě Crafteru a někde uprostřed pak Californii postavenou na základě Multivanu T7. A do budoucna chystá v tomto provedení i elektrický ID.Buzz!
Mezi obytnými automobily je California pojmem. Poprvé byl název oblíbeného obytného auta použit u Transporteru T4 Westfalia California (1992), od verze T5 se verze nazývala čistě California, a to až do oblíbené „hranaté“ verze T6 a T6.1 (facelift), vyráběné do roku 2024.
Multivan T7 byl představený už v roce 2021 a kromě nového, trochu zakulacenějšího designu je podstatným faktem, že stojí na platformě MQB Evo, nabízené ve dvou délkách (4973 a 5173 mm). Platforma umožňuje použití různých motorů (TDI, TSI včetně plug-in hybridní verze) a pohonu všech kol 4Motion a její delší varianta se stala základem i pro novou řadu obytných aut California T7. Ta je nabízena v celé řadě verzí: základní je Beach, následují Beach Tour, Beach Camper, Coast a konečně vrcholná testovaná Ocean.
Každá z výbav má svá specifika z hlediska uspořádání vnitřního prostoru. Všechny verze mohou mít praktickou novinku, která T7 odlišuje od předchůdce – totiž elektrické posuvné dveře na obou stranách vozidla. Na obě strany střechy lze také umístit markýzu, která se dá případně snadno sundat a nechat doma. Samozřejmostí je velká variabilita vnitřního prostoru, zejména pak sedadel, která se dají různě otáčet či posouvat. Novinkou je také, že zadní sedadla jsou samostatná, na rozdíl od lavice u předchozích verzí. Mezi další praktické věci patří například displej, který slouží k ovládání všech kempovacích funkcí vozidla. Luxusním prvkem je pak ambientní LED osvětlení celého vozu, jež se dá dvojitým poklepáním na jeden z mnoha spínačů vypnout celé najednou.
Co se týče spacích prostor, všechny verze nové Californie mají společnou výsuvnou elektrohydraulickou střechu, jež má okna v bočních stěnách i vpředu. Detail? Všechna okna mají i síť proti hmyzu. Kromě střešního letiště jsou k dispozici i další dvě lůžka dole v interiéru. Výčet dalších funkcí by byl na delší povídání, takže jen doplníme, že v autě je praktická funkční kuchyňka s plynovým sporákem a umyvadlem, dostatečně velká lednička, ohromné množství odkládacích míst a v neposlední řadě také vnější sprcha v zadní části vozu.
California může mít celou řadu pohonů, ovšem je logické sáhnout po osvědčeném turbodieselu TDI. Ten nabízí výkon 150 koní a je spojen s hladce řadící převodovkou DSG. Vůz je větší než předchůdce, a to jak na délku (5173 mm proti 4904 mm), tak na šířku (1941 mm proti 1904 mm), takže je skutečně prostornější, i když tak na první pohled nevypadá. Celková hmotnost pak u nejvyšší verze Ocean dosahuje 2450 kg, ale motor ani s touto porcí nemá problém a dynamika je slušná, navíc při spotřebě kolem 8 l / 100 km. Škoda jen, že čtyřkolka je vyhrazena pro plug-in hybridní verzi, která je z hlediska pohonu nejméně přitažlivou variantou.
Co se týče jízdy, California je plně civilizované auto s pohodlným podvozkem, přesným řízením a slušnými reakcemi pohonu (až na občasné zaváhání převodovky). Za jízdy vestavba občas trochu zavrže, což malinko ruší dojem kvality. Nový infotainment je samozřejmě plně digitální a vůz je vybaven celou řadou asistentů a „pomocníků“, jak zákon káže. Dají se naštěstí vypnout docela jednoduše, aby člověk zůstal pánem volantu a necítil se jako sluha techniky.
Nějaké vady na kráse? No, California je tradičně docela drahá – základní Beach s motorem TDI stojí 1 545 900 Kč s DPH, vrcholná testovaná verze Ocean pak 2 132 900 Kč (s DPH). Plug-in hybrid je pak dokonce za 2 480 900 Kč, a to se bavíme o akčních cenách, samozřejmě bez dalších příplatků. Levná sranda to tedy rozhodně není, ale jinak je to moc fajn způsob vytváření nových zážitků.
Plusy: interiér, variabilita, motor TDI
Minusy: vyšší cena, pro TDI chybí čtyřkolka