Automobilový průmysl je evropskou chloubou, říká von der Leyenová. Zahájí „strategický dialog“
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Už v lednu by měl být zahájen takzvaný strategický dialog se zástupci automobilového průmyslu ohledně budoucnosti tohoto odvětví. Oznámila to šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová, podle níž je důležité tomuto průmyslu, který je „chloubou Evropy“ pomoci. Strategický dialog navrhne konkrétní strategie a řešení na podporu globální konkurenceschopnosti automobilové výroby v Evropě, řekla von der Leyenová.
Kromě pracovních míst a přidané hodnoty samotných výrobků je nutné zmínit také vliv automobilového průmyslu na inovace. Na třech prvních místech soukromých firem, které nejvíce investují do inovací v Evropě, jsou právě automobilky. Toho je si podle svých slov vědoma i šéfka Evropské komise von der Leyenová.
„Automobilový průmysl je evropskou chloubou a má zásadní význam pro prosperitu Evropy. Je motorem inovací, podporuje miliony pracovních míst a je největším soukromým investorem do výzkumu a vývoje. Každé odvětví má jedinečné potřeby a naší odpovědností je přizpůsobit řešení, která budou čistá a konkurenceschopná. Musíme toto odvětví podpořit v hlubokém a převratném přechodu, který je před námi,“ uvedla von der Leyenová.
ECHO PORADA: Kdo je brzda Motoristů? Předjede Konečná Turka? Zametené stopy po střelbě na FF UK
„A musíme zajistit, aby budoucnost automobilů zůstala pevně zakořeněna v Evropě. Proto jsem vyzval k zahájení strategického dialogu o budoucnosti evropského automobilového průmyslu. Tento dialog zahájíme již v lednu, abychom společně utvářeli naši společnou budoucnost,“ dodala šéfka EK.
Strategický dialog se má podle EK zaměřit zejména na podporu inovací založených na datech a digitalizaci, založené na perspektivních technologiích, jako je umělá inteligence a autonomní řízení. Dále také na podporu dekarbonizace tohoto odvětví v rámci otevřeného technologického přístupu vzhledem k jeho úloze při dosahování ambiciózních evropských cílů v oblasti klimatu. V neposlední řadě chce EK najít řešení pracovních míst, dovedností a dalších sociálních prvků v tomto odvětví či zjednodušení a modernizaci regulačního rámce.
V neposlední řadě by měl řešit zvýšení poptávky, posílení finančních zdrojů odvětví a jeho odolnosti a hodnotového řetězce ve stále konkurenčnějším mezinárodním prostředí.
Strategický dialog sdružuje klíčové zúčastněné strany z celého odvětví, včetně evropských automobilových společností, poskytovatelů infrastruktury, odborových svazů a podnikatelských sdružení, jakož i částí hodnotového řetězce automobilového průmyslu a dalších zúčastněných stran.
NEPŘEHLÉDNĚTE: „Paní komisařko, přestaňte ničit automobilový průmysl a jádro.“ Vondra zaútočil na Riberaovou
Po formálním zahájení pod osobním vedením předsedkyně EK bude následovat řada tematických setkání, kterým budou předsedat členové kolegia. Výsledkem těchto setkání má být soubor doporučení, která pomohou vytvořit ucelenou strategii EU pro toto odvětví s cílem zvládnout různé výzvy a v případě potřeby odpovídajícím způsobem upravit platný regulační rámec EU. Na vrcholných schůzkách, které povede předseda, se bude kontrolovat dosažený pokrok a budou se dávat potřebné politické podněty pro další práci.
Česká stopa v boji za auta
Rada a Evropský parlament budou do procesu úzce zapojeny a budou o dialogu pravidelně informovány a konzultovány. Právě v Evropském parlamentu už vzniklo několik iniciativ, které chtějí automobilovému průmyslu pomoci. Jednou z nich je pozice největší frakce v EP – Evropské lidové strany – kterou pomáhala připravovat česká europoslankyně Danuše Nerudová (STAN). Komisař pro klima Wopke Hoekstra přitom nedávno odmítl, že by se chystala pomoc automobilovému průmyslu.
„V lednu by mělo přijít i usnesení celého Evropského parlamentu, což by mělo částečně vycházet z naší pozice. My si naše domácí úkoly plníme, teď jsou na řadě členské státy na Radě a já doufám, že i díky například akčnímu ministrovi, jako je Lukáš Vlček (STAN), se dostanou ke společné pozici,“ uvedla Nerudová.
„Takto dostane Komise jasnou instrukci od dvou hlavních institucí, že problém musí řešit. V rámci formování pozice EPP jsem ale také prosazovala, aby vznikl Strategický Dialog s hlavními zástupci automobilového sektoru ještě před tím, než ho oznámila předsedkyně Evropské komise. Proto pochopitelně vítám, že tato iniciativa vznikne. Předsedkyně Evropské komise bude určitě v klíčové roli. Na to je to téma příliš důležité,“ dodala Nerudová.
Ministr Vlček pro Echo24 poukázal na to, šéfka EK Ursula von der Leyenová se nechala slyšet, že je pro ni automobilový průmysl jednou z priorit. „Věřím, že svůj slib naplní. I nadále jednáme s Evropskou komisí a dalšími partnery, včetně důležité iniciativy europoslanců Danuše Nerudové a Jana Farského v Evropském parlamentu, kterou automobilky kvitují,“ uvedl Vlček.
„Otevřel jsem téma na Radě ministrů pro konkurenceschopnost, kde jsem vyzval k dřívější revizi nařízení o emisních limitech CO2 nebo realistickému přehodnocení cílů a zároveň odpuštění pokut evropským automobilkám za nesplnění kvóty prodeje nízkoemisních vozidel s cílem nasměrovat ušetřené peníze do výzkumu a vývoje. Spolu s dalšími státy opakovaně zdůrazňujeme, že rigidní setrvání na stanovených cílech může vést k negativním dopadům na evropský automobilový průmysl, konkurenceschopnost a zaměstnanost,“ dodal ministr.
Že EPP mění svůj postoj ocenil i europoslanec z konkurenční pravicové frakce Evropských konzervativců a reformistů Ondřej Krutílek (ODS). „Jsem moc rád, že EPP má stejný postoj jako my v ODS a ECR. V Evropském parlamentu se tak po dopise Ursule von der Leyenové, který jsem dal dohromady s Alexandrem Vondrou a jejž podepsalo celkem 117 poslanců z 23 členských států, začíná formovat slušná skupina poslanců, kteří budou tlačit na přehodnocení zákazu,“ uvedl Krutílek.