Sleva není zadarmo. Nejčastější pochybení obchodníků při slevových akcích
POKUTY PRO OBCHODNÍKY
Obchodníci každoročně v posledních měsících roku využívají různé marketingové nástroje, včetně různých slevových akcí. Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce (ČOI) rozdali inspektoři celkem 385 pravomocných pokut v celkové hodnotě 17 561 500 Kč. Uvedené vyčíslení zahrnuje i výsledky dvou mimořádných kontrolních akcí, realizovaných po vydání rozsudku Soudního dvora Evropské unie, jímž bylo potvrzeno, že sleva musí být odvozena z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno za posledních 30 dní před jeho zlevněním.
Nejčastějším zjištěním, které v rámci kontrol plnění povinností prodávajících v souvislosti as poskytováním slev ČOI zjišťuje, je porušení spočívající v neposkytnutí informací anebo poskytnutí nesprávných informací o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván nebo nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem ve 370 případech.
Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení paragrafu 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 170 případech. Z toho ve 154 případech došlo k porušení ustanovení, kdy obchodníci nesprávně účtovali prodávané výrobky.
ECHO PORADA: Hysterická demokracie. Co bude s Motoristy?
Dalším často porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele je povinnost prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 140 případech.
Na základě porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce, zjištěných v souvislosti s kontrolní akcí, nabylo v období od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2024 právní moci celkem 385 pokut v celkové hodnotě 17 561 500 korun. Uvedené vyčíslení zahrnuje i výsledky dvou mimořádných kontrolních akcí, realizovaných po vydání rozsudku Soudního dvora Evropské unie, jímž bylo potvrzeno, že sleva musí být odvozena z nejnižší ceny, za kterou bylo zboží prodáváno za posledních 30 dní před jeho zlevněním, které byly cíleně zaměřeny na kontroly ustanovení paragrafu 12a zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informací o slevě z ceny výrobku, konkrétně zejména na uvádění informace o procentuální slevě z cen výrobků.
První akce byla zaměřena na obchodní řetězce a internetové obchody, které opakovaně a intenzivně využívají slevové kampaně a akce se sortimentem potravin, elektro, drogerie, textil a kosmetika. V rámci této mimořádné kontrolní akce proběhlo v období od 14. října do 31. října celkem 250 kontrol. Porušení ustanovení zmíněného paragrafu 12a zákona o ochraně spotřebitele bylo zjištěno celkem v 91 případech a porušení užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s oceňováním bylo zjištěno ve 37 případech.
ESEJ TEREZY MATĚJČKOVÉ: Inflace titulů. Vzdělání už není zárukou bohatství
V rámci druhé mimořádné kontrolní akce, probíhající od 11. listopadu do 6. prosince, se ČOI zaměřila především na výprodeje označované jako „Black Friday“ a „Cyber Monday“ u nepotravinářských řetězců a internetových obchodů. Celkem bylo provedeno 172 kontrol a z toho u 71 bylo zjištěno porušení právních předpisů. Porušení ustanovení týkajícího se pravdivého uvádění procentuální slevy bylo zjištěno ve 29 případech.
„Na základě i těchto zjištění je třeba zopakovat, že slevy mají jako marketinkový nástroj vliv na spotřebitelské chování a rozhodování spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly přitom stále dochází k porušování zákonných povinností ze strany prodávajících,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ČOI František Kotrba.