Volvo ex 90 – Vlajková loď

AUTO

Volvo ex 90 – Vlajková loď
O tom, že model EX90 Volvo chystá, se sice vědělo posledních pár let, ale stále ne a ne se reálně objevit na silnici. Foto: Volvo
4
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Na příchod modelu, který u švédské značky zaujme úplně tu nejvyšší pozici, si museli čeští zákazníci docela počkat. O tom, že model EX90 Volvo chystá, se sice vědělo posledních pár let, ale stále ne a ne se reálně objevit na silnici. To se letos změnilo a tento luxusní, více než pětimetrový koráb vyvinutý na zbrusu nové platformě je k dispozici i tuzemským zájemcům. V mnoha ohledech se jedná o unikátní auto, a tak je nutné počítat s tím, že si za něj Volvo něco řekne. To „něco“ má hodnotu nejméně 2 165 905 Kč, testovaná varianta Twin Motor Performance se dvěma elektromotory (a tedy pohonem 4 x 4) a úctyhodným výkonem 517 koní pak stojí zhruba 2,7 milionu. To je částka, kvůli které si tento velmi schopný vůz pořídí jen skutečně vybraná klientela.

Ta se může v mnoha ohledech těšit na zajímavé zážitky. V první řadě je to jízdní komfort a ticho na palubě. Prostorný a vzdušný interiér vytváří při jízdě atmosféru klidu a pohody protkanou silným hudebním zážitkem, to když se z příplatkového audiosystému Bowers & Wilkins (přes 80 tisíc Kč) linou čisté a nezkreslené tóny vaší oblíbené skladby. Je jedno, zdali u EX90 sedíte za volantem, nebo na jedné ze šesti dalších sedaček, tohle auto prostě pluje po silnici a vzduchový podvozek se stará o bezvadné tlumení nerovností. Zmíněný vysoký výkon však z tohoto SUV s prvky MPV vyložený sporťák nedělá. Podvozek je odladěn opravdu hlavně do komfortna, a byť se s autem dá jet i svižněji, aniž by se nějak zásadně naklánělo a ztrácelo jistotu, přece jen hmotnost 2,8 tuny, odtažité řízení a houpavější charakter ke sportovní jízdě příliš nevybízejí. Popravdě, šlapat Volvu EX90 na krk mi bylo během testu spíše proti srsti. Cítil jsem se v takových momentech, jako bych nepochopil jeho skutečnou podstatu. Mnohem lepší je užívat si jedinečný severský styl interiéru, který připomíná skandinávsky útulný, ale zároveň minimalistický obývák, a plout tiše krajinou.

Jednoduché až „na dřeň“ je i ovládání. Místo klasického klíče máte v kapse jen malinkou hranatou klíčenku, stačí přijít k autu, vysunou se zapouštěcí kliky, usednete za volant a zařadíte páčkou pod volantem D. Stejně tak na konci vyjížďky jen zvolíte polohu P a můžete si jít po svém.

Zatímco ticho, komfort a jízdní dynamika zejména jsou opravdu impozantní, má přece jen tohle auto jednu zásadní slabinu. A tou je bohužel dojezd. Koráb silnic sice přímo vybízí k polykání dlouhých vzdáleností, ale i přes velký akumulátor s využitelnou kapacitou 107 kWh byl jeho reálný akční rádius v chladném podzimním počasí jen kolem 350 km. Ať jsem dělal, co jsem dělal, spotřeba se v drtivé většině mých jízd pohybovala mezi 25 až 30 kWh / 100 km, což je poměrně dost. Věřím, že v létě bude dojezd o poznání delší, byť slibovaným 600 kilometrům se asi ani tak nepřiblíží. Zejména dálniční tempo totiž rozměrnému autu z hlediska spotřeby moc nešmakuje. EX90 zvládne dle výrobce dobíjet výkonem až 250 kW, palubní dobíječka má pak výkon klasických 11 kW.

Pochválit musím práci s výkonem – i když má auto více než pět set koní a točivý moment přes 900 Nm, díky čemuž zrychlí na stovku za 4,9 sekundy, lze výkon plynovým pedálem citlivě dávkovat a mohutný elektromobil nedává nikterak ostentativně najevo, že disponuje tak obrovskou silou. Lze s ním zkrátka každodenně jezdit úplně plynule a v klidu, aniž by člověk vůbec tušil, co v sobě tento vůz ukrývá.

Volvo EX90 je zároveň výkladní skříní dostupných technologií na podporu řízení a zvýšení bezpečnosti. V kapličce nad čelním sklem je třeba umístěný laserový radar (LiDAR), který dohlédne za každého počasí až 250 metrů daleko. Touto technologií moc sériových aut současnosti nedisponuje. K tomu je EX90 vybaveno ještě sedmi kamerami, pěti radary a 12 ultrazvukovými čidly. Auto je díky tomu nejen na vrcholu bezpečnosti, ale i připraveno pro autonomní řízení úrovně 3, až je zákony povolí.

 

Plusy: odhlučnění, jízdní komfort, technologie

Minusy: spotřeba, dojezd, vyšší cena

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Problém Polska? Nikoliv. Všech

KOMENTÁŘ

V kauze rozhodnutí Soudního dvora EU o polském Ústavním soudu jde o polský Ústavní soud až v úplně poslední řadě. Mnohem podstatnější jsou obecné dopady ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články