„Krize skončila,“ hlásí obchody. Češi znovu utrácejí, nebojí se investovat do kvality

ČÍSLA PRODEJE

„Krize skončila,“ hlásí obchody. Češi znovu utrácejí, nebojí se investovat do kvality
Nákupy Čechů. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Český maloobchod zažil nečekaně silný závěr roku 2024, když prosincové tržby meziročně vzrostly o 6,2 %. Podle analytiků se jedná o nejvýraznější růst za poslední tři roky, který odráží oživení spotřebitelské důvěry i návrat k větším útratám. Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) tak naznačují, že krize v maloobchodu je u konce.

„Lidé si především chtěli dělat radost,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. „Po obavách v roce 2023 si Češi udělali hezké Vánoce a nebáli se utrácet. Tržby rostly nejen v prosinci, ale prakticky po celý loňský rok. To je jasný signál, že krize je u konce.“

Přesto ekonomové varují před přehnaným optimismem. Maloobchodní tržby sice rostly, ale stále nedosáhly úrovně před pandemickou a inflační krizí. Růst byl navíc podpořen nízkou srovnávací základnou z předchozích let, kdy se domácnosti potýkaly s vysokou inflací a reálný pokles příjmů vedl k úspornějším nákupům.

Vánoční sezóna překonala očekávání, Češi kupovali hlavně luxusnější zboží

Nejvýraznější nárůst zaznamenaly segmenty, které se obvykle spojují s dárky a radostí z nakupování. Tržby za kosmetiku vzrostly o 13,2 %, oblečení a obuv o 4,4 % a nepotravinové zboží celkově posílilo o 8,1 %. Významně rostl i prodej pohonných hmot (+8,1 %), což signalizuje vyšší mobilitu lidí i stabilizaci cen na čerpacích stanicích.

„Vánoce nečekaně silně povzbudily nakupování Čechů, ti své útraty v obchodech navýšili nejvíce za takřka tři roky,“ říká ekonom Lukáš Kovanda. „Nejvíce utráceli za kosmetiku, oblečení a obuv. To svědčí o tom, že lidé jsou ochotni utrácet za věci zbytnější povahy, což je pozitivní signál pro ekonomiku.“

Důležitou roli sehrála i proměna spotřebního chování. Po letech úsporných opatření se Češi začali vracet k nákupu kvalitnějších potravin. „Vidíme, že se lidé přestali bát investovat do kvalitních surovin, což je velmi pozitivní změna oproti letům 2022 a 2023,“ dodává Prouza. Tržby za potraviny vzrostly o 2,7 %, což je oproti jiným kategoriím mírný růst, ale signalizuje stabilizaci trhu.

Internetové obchody lámaly rekordy, tradiční prodejny stále zaostávají

Velký úspěch zaznamenaly e-shopy, jejichž tržby v prosinci vzrostly o 17,1 % a za celý rok dokonce o 18,2 %. Online nakupování se stalo standardem, přičemž zákazníci kombinují pohodlí nákupů z domova s možností osobního odběru. „Internetové obchody pokračují v růstu, ale už ne tak divoce jako v době pandemie. Přesto se dá říct, že zákazníci si na tento způsob nakupování zvykli a e-shopy jsou už dnes pro maloobchod stejně důležité jako kamenné prodejny,“ vysvětluje ekonom Filip Pastucha z Deloitte.

Naopak některé segmenty maloobchodu se stále potýkají s problémy. Prodejci na trzích a ve stáncích zaznamenali meziroční pokles o 9,3 %, což ukazuje na přetrvávající změnu spotřebních preferencí. Méně se prodávaly také počítače a mobilní telefony (-0,3 %), což může souviset s nasycením trhu a slabším technologickým cyklem

Navzdory silnému prosinci analytici varují, že růst v roce 2025 zpomalí. Důvody? Vyšší srovnávací základna, možná stagnace průmyslu a obavy z inflace.

„Za celý rok 2025 očekáváme růst maloobchodních tržeb o 2,9 %, což je zpomalení oproti 4,6 % v roce 2024,“ říká Kovanda. Pastucha z Deloitte je ještě opatrnější a předpovídá růst o pouhých 2,3 %.

Hlavním faktorem ovlivňujícím maloobchod v roce 2025 bude vývoj reálných mezd. Ty by měly růst o zhruba 3 %, což je stále poměrně solidní tempo. „Češi navíc mají stále poměrně výrazné úspory, které mohou letos ve vyšší míře rozpouštět,“ dodává Kovanda.

Zásadní roli sehraje také Česká národní banka, která zvažuje snížení úrokových sazeb. „Středeční data zcela jistě neujdou pozornosti centrální banky, která by nespoutanou nákupní horečku nerada viděla vzhledem k pro-inflačním rizikům,“ upozorňuje Vít Hradil z Cyrrusu. Pokud by ekonomika rostla příliš rychle, mohla by ČNB zpomalit uvolňování měnové politiky, což by se projevilo v dražších úvěrech a hypotékách.

Ekonomové: Konec krize, ale s otazníkem

Přestože čísla z prosince 2024 jsou nad očekávání pozitivní, ekonomové se shodují, že maloobchod ještě není v úplně bezpečných vodách. Růst byl podpořen nižší srovnávací základnou z roku 2023 a mnozí analytici upozorňují, že spotřebitelská důvěra letos v lednu poměrně výrazně klesla na nejnižší hodnoty od února 2024.

„Spotřeba domácností je sice v současnosti hlavním tahounem ekonomiky, ale situace v průmyslu není dobrá a to se může promítnout do trhu práce,“ varuje Pastucha. Zpomalení růstu mezd nebo vyšší nezaměstnanost by mohly vést k opětovnému ochlazení maloobchodu.

„Češi znovu utrácí, což je skvělé. Ale nesmíme zapomínat, že stále jen doháníme ztráty z let 2022 a 2023. Prosincová čísla bereme s radostí, ale klíčové bude, zda si tuzemské domácnosti chuť k nákupům udrží i letos,“ uzavírá Hradil.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články