Bartošovo stavební řízení může zahltit i soudy. „Snad si premiér uvědomuje závažnost“

STAVEBNÍ ŘÍZENÍ

Bartošovo stavební řízení může zahltit i soudy. „Snad si premiér uvědomuje závažnost“
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti). Foto: Michal Čížek
1
Domov
Sdílet:

Problematické stavební řízení nemusí přinést problémy jen v krátkodobém horizontu. Opakovaně se objevují varování před závažnými právními dopady. Upozornili na to při volání po urgentních změnách i inženýři a architekti, kteří apelují na návrat k „papírovým“ podáním. Na dopis oborových skupin reagoval premiér Petr Fiala (ODS) slovy, že uložil ministru Ivanu Bartošovi (Piráti) vyřešit systémové problémy a lépe komunikovat s úřady. „Věřím, že si pan premiér uvědomuje závažnost našeho sdělení,“ uvedl v reakci pro deník Echo24 prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza.

Spolek inženýrů a architektů (SIA), sdružující 13 oborových skupin, vyzval v počátku září vládu k řešení kritické situace při povolování staveb podle nového stavebního zákona a přes systémy digitalizace stavebního řízení. Žádá, aby bylo dočasně možné podávat a vyřizovat veškerá povolení související s výstavbou i jinou než digitální cestou.

Na to ale premiér Petr Fiala v odpovědi nepřistoupil, v reakci napsal, že se vláda problémy s digitalizací uvědomuje a ministerstvo pro místní rozvoj pracuje na odstranění veškerých systémových nedostatků a na nápravě všech problémů. „Současně jsem pověřil Ministerstvo dopravy, Ministerstvo financí a Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby byly MMR v případě potřeby nápomocni,“ uvedl v reakci premiér.

„Považuji to za standardní odpověď a věřím, že si pan premiér uvědomuje závažnost našeho sdělení včetně obavy z právní nejistoty,“ uvedl pro deník Echo24 prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Podle SIA totiž hrozí, že nynější právní nejistota v budoucnu zadělá na vážnou situaci. Podle členů SIA systémy digitalizovaného stavebního řízení a Národní geoportál územního plánování (NGÚP) naplňují zákonné povinnosti stanovené zákonem pouze formálně, nikoliv fakticky.

„Nejedná se o chyby, které by jen negativně ovlivňovaly uživatelský komfort či zpomalovaly proces, jakkoli i těmito chybami je systém přehlcen a jejich závažnost je bagatelizována, ale o zásadní koncepční nedostatky, které znejišťují povolovací orgány i stavebníky. V důsledku výše uvedeného může dojít k zásadnímu narušení právní jistoty vydaných úkonů. Tato situace se zásadně negativně dotýká ekonomického vývoje České republiky. Je nesporné, že v následujících měsících a letech mohou sporné výstupy systému zahltit správní orgány a soudy České republiky,“ uvedl ve zmíněné výzvě vládě Jiří Nouza, který je zároveň i prezidentem SIA.

Podle SIA by měla vzniknout možnost podávat žádosti přes nové systémy také původní ‚papírovou‘ formou nebo přes datové schránky. Zároveň je třeba zamezit problémům vyplývajícím z nefunkčního NGÚP po dobu jejich úplného odstranění a tyto změny promítnout do legislativních předpisů.

Nouza pak podle svých slov nemá informace o tom, že by docházelo k nějakým zásadním zlepšením. „Zejména v oblasti ISSŘ (Informačního systému stavebního řízení) na straně úřadů,“ uvedl pro Echo24 Nouza s tím, že však v posledních dnech překrývají informace události kolem povodňové situace. Na řešení následků povodní by pak podle něj v krátkodobém horizontu neměly mít problémy se stavebním řízením dopad. „V dlouhodobějším horizontu možná, ale v tuto chvíli by to byla spíše spekulace,“ dodal Jiří Nouza.

Digitalizace stavebního řízení začala platit od 1. července letošního roku. Od spuštění ji provázejí potíže, MMR ale dlouhodobě tvrdí, že na jejich odstranění pracuje. Mezitím ale na práci MMR míří ostrá kritika od odborníků i zástupců obcí. Mluví o možném zpoždění tisíců stavebních povolení i problémech s kolaudacemi v důležitém období, kdy se například kolaudují školní budovy či mohou firmám vznikat problémy při žádání o úvěry či dotace. Bartošův resort ale tvrdí, že se situace zlepšuje. Argumentuje přitom tím, že se z více než 5000 žádostí podařilo k pondělku vyřešit kolem 500 žádostí.

„Vydávání kolaudací probíhá. Vyplývá to i ze statistik digitálních systémů stavebního řízení. K dnešnímu dni podali stavebníci 5246 takových žádostí, z toho jich úřady dokončily či přerušily 546. Je potřeba dodat, že i v tomto případě platí pro vydání rozhodnutí podle nového stavebního zákona dvojnásobné lhůty, a to až do konce letošního roku. Na aktualizacích systémů pracujeme dle už dříve zveřejněného harmonogramu. Poslední proběhla během tohoto víkendu. Tato aktualizace opět směřuje především ke zvýšení komfortu pro práci úředníků v Informačním systému stavebních úřadů. Jde například o práci s daty či dokumenty. V případě potřeby jsme úřadům i stavebníkům připraveni být maximálně nápomocni,“ uvedla pro Echo24 mluvčí ministerstva Karolína Nová.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články