Cukr a plast. Vláda výrazně zvedla DPH na nealko. „Je to kudla do zad,“ řekl šéf Kofoly
ZVÝŠENÍ DPH
Nápojářská skupina Kofola je vládním návrhem zvýšení DPH na nealkoholické nápoje na 21 procent šokována. Ve vyjádření pro ČTK to v pátek uvedl generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku Daniel Buryš. Zatíží to podle něj zejména restaurace.
"Návrhem jsme šokováni. Je to kudla do zad, kterou těžce zkoušený nápojový průmysl opravdu nečekal. Zejména tíživý bude dopad na restaurace, u kterých má dojít k navýšení z deseti procent na 21 procent. Gastronomie se stále ještě nevzpamatovala z covidu a energetické krize a tímto dostane další ránu," uvedl Buryš. Toto rozhodnutí podle něj navíc po zrušení EET může v budoucnu vést k posílení vlivu šedé ekonomiky.
"Z pohledu odůvodnění chystaného kroku vládou je velice překvapivé přeřazení minerálních vod do vyšší sazby. Právě minerální vody mají totiž prokazatelně pozitivní zdravotní účinky a rozhodně nepatří mezi "nezdravé" potraviny. Stejně tak tam jistě nepatří bylinkové čaje nebo například čerstvé šťávy UGO," uvedl ředitel.
Argumentaci ministerstva financí, že cílem rozhodnutí je omezit jednorázové nápojové obaly, označil za zcela nekompetentní. "Výrobci dlouhodobě aktivně připravují zavedení zálohového systému, který naopak umožní opakované a efektivní využití PET materiálu, a jsou připraveni celý systém financovat. Cirkulární ekonomika je řešením tohoto problému. A my jsme si jisti, že díky zálohování ČR brzy předběhne cíle, které nám nařizuje EU," uvedl Buryš.
Připomněl, že Kofola veškerý sortiment pro restaurace dodává ve vratných obalech. Do maloobchodu Kofola uvedla projekt Cirkulka - nápoje Kofola, Vinea a Rajec začala před rokem znovu prodávat ve vratných zálohovaných skleněných lahvích.
"Chápeme potřebu vlády stabilizovat rozpočet a vnímáme mnoho navržených opatření jako prospěšných. Výsledkem by však rozhodně nemělo být postižení oboru, který jako jeden z mála v Česku patří k lídrům pro celý středoevropský region. Věříme, že vláda ještě bude některé své ne zcela promyšlené návrhy korigovat," uvedl Buryš.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců.
V loňském roce skupina Kofola zvýšila tržby meziročně o 18,7 procenta na 7,88 miliardy korun. Její provozní zisk před odpisy (ukazatel EBITDA) dosáhl 1,11 miliardy korun, o 1,6 procenta méně než předloni.
Vládní balíček daňových úprav má snížit počet sazeb daně z přidané hodnoty ze tří na dvě. Základní sazba má být 21 procent, snížená 12 procent. Do ní ale mají spadat jen produkty nebo služby, které jsou podle vlády sociálně důležité.