Stejná cena, menší gramáž. Skrytá inflace je na vzestupu, Češi dostávají za své peníze méně
CENY POTRAVIN
Zmenšování balení potravin při zachování původní ceny, takzvaná smrskflace, se v posledních letech stává čím dál rozšířenější praxí. Nejnovějším příkladem je čokoláda Milka, jejíž klasické tabulky se zmenší ze 100 na 90 gramů. Společnost Mondelez, která značku vlastní, uvádí jako důvod především rostoucí náklady na kakao, energii a balení.
„Stejné změny jako v Německu se týkají i Česka. Změna již probíhá a brzy se promítne na pultech,“ potvrdil mluvčí Mondelez pro Českou republiku Jiří Šebek.
Změna se dotkne oblíbených variant, jako je mléčná čokoláda z alpského mléka, noisette, čokoláda s lískovými oříšky a bílá čokoláda. Mondelez tento krok odůvodňuje tím, že ceny klíčových surovin, zejména kakaa, na světových trzích v posledním roce prudce vzrostly. Aktuálně se pohybují kolem 11 000 dolarů za tunu, zatímco po většinu poslední dekády se držely pod 4 000 dolary.
„Ingredience, zejména kakao, ale i další, stojí výrazně více než v minulosti. Vysoké zůstávají také náklady na energii, balení a dopravu,“ uvedla firma pro německý magazín Lebensmittel Praxis. Podle společnosti je snížení gramáže jediným způsobem, jak může zůstat „konkurenceschopná a neohrozit chuť a kvalitu“ čokolád.
Smrskflace jako skryté zdražování
Smrskflace, anglicky označovaná jako „shrinkflation“ (kombinace slov „shrink“ – zmenšit a „inflation“ – inflace), se v posledních letech objevuje stále častěji nejen u čokolád, ale i u dalších potravinářských a nepotravinářských výrobků. Běžně se s ní lze setkat u brambůrků, cereálií nebo nápojů, ale také u drogistického zboží, jako jsou prací prášky či mycí prostředky.
Podle spotřebitelské organizace dTest může být smrskflace pro zákazníky obtížně rozeznatelná, protože obaly často zůstávají stejné, změněná gramáž je však uvedena pouze v údajích na etiketě. „Smrskflace v zákoně výslovně upravena není, nicméně obchodníci musí dodržovat řadu souvisejících povinností, zejména správně informovat o ceně a nevyrábět zbytečně velké obaly,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka dTestu.
Zatímco ve Francii platí pravidla, která obchodníkům ukládají povinnost informovat zákazníky o změně gramáže, v Česku podobná regulace neexistuje. Spotřebitelé se tak mohou o zmenšení balení dozvědět jen tehdy, pokud si pozorně prostudují etiketu nebo sledují měrné ceny, tedy cenu za kilogram, litr či metr. „Právě díky měrným cenám mohou spotřebitelé snáze odhalit, zda je pro ně nákup skutečně výhodný,“ dodává Hekšová.
Zbytečně velké obaly, které mohou spotřebitele mást ohledně skutečného množství výrobku, však už mohou být podle české legislativy problematické. Česká obchodní inspekce a další dozorové orgány mohou v takových případech udělovat pokuty až do výše půl milionu korun.
Ekonom Petr Bartoň připomíná, že smrskflace není novým jevem. „Smrskflace (zmenšování produktů z drahých surovin) není nic nového. Středověk na ni ale vyzrával mnohem chytřeji než moderní regulace a zákazy, které uzákoňují vždy jedno číslo a pak se čeká, až si někdo vzpomene to kvůli inflaci upravit,“ podotýká.
Káva na historických maximech
Smrskflace se nevyhýbá ani jiným komoditám, například kávě. Podle cenového srovnávače Kupi.cz zaplatí spotřebitelé za kilogram zrnkové kávy v průměru 491 korun, což je meziročně o 32 procent více. V akci se cena pohybuje kolem 308 korun, což je o 22 procent více než loni.
Analytici upozorňují, že kvůli nepříznivému počasí v klíčových pěstitelských zemích, jako je Brazílie a Vietnam, lze očekávat další růst cen. „Vzhledem k pokračující nepřízni počasí a jejímu vlivu na úrodu je také velmi pravděpodobné, že zdražování bude pokračovat,“ uvedla Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy zdražování kávy dosáhlo historických rozměrů. „Termínové kontrakty na kávu arabica dnes na newyorské burze vystoupaly na nejvyšší úroveň od roku 1977. V letošním roce přidaly už takřka sedmdesát procent,“ upozornil. Dodal, že vyšší náklady se promítnou nejen do cen kávy v obchodech, ale také v kavárnách a restauracích.
Výrobci kávy se přizpůsobují nejen zdražením, ale i změnami velikosti balení. Například švýcarská společnost Nestlé plánuje zmenšit gramáž svých výrobků, jako jsou Nespresso a Nescafé. „Zmenšování balení bez odpovídajícího snížení ceny je také formou zdražování, jež se označuje jako smrskflace,“ upozornil Kovanda.
Jak se bránit smrskflaci?
Spotřebitelé mohou proti smrskflaci bojovat tím, že budou pečlivě sledovat měrné ceny výrobků. Pokud je zboží ve slevě, nemusí to nutně znamenat výhodný nákup, protože ve skutečnosti může být jeho balení menší než dříve.
Kromě sledování měrných cen mohou zákazníci porovnávat výrobky od různých značek a hledat ty, které stále nabízejí vyšší gramáž za odpovídající cenu. Někteří výrobci naopak na trend smrskflace reagují tím, že nabízejí větší balení, která mohou být výhodnější.
Ačkoliv smrskflace sama o sobě není nelegální, spotřebitelské organizace upozorňují na nutnost transparentnosti. „Výrobci by měli spotřebitele informovat o změně gramáže, aby měli možnost se rozhodnout, zda daný produkt chtějí koupit za stejnou cenu i s menším obsahem,“ uzavírá Hekšová.