Boeing ve vývrtce. Zlaté časy slavné značky jsou pryč

SKANDÁLY BOEINGU

Boeing ve vývrtce. Zlaté časy slavné značky jsou pryč
Údržba Boeingu 737 MAX 8 na letišti v Rentonu. Tento model měl nalákat aerolinky na svůj úsporný provoz, ale nyní kvůli bezpečnostním problémům hrozí, že se z něj stane propadák. Foto: Profimedia.cz
2
Týdeník
Marian Kechlibar
Sdílet:

„If it is not Boeing, I am not going,“ hlásal svého času slogan vlasteneckých cestujících v Americe. „Pokud to není Boeing, nepoletím.“ Největší americký výrobce letadel byl zároveň pýchou národa, vždyť kdo jiný vyprodukoval tak legendární stroje jako 747? Jistě, byly tu i jiné společnosti, jako brazilský Embraer nebo evropský Airbus, ale Boeing byl dlouhá léta králem trhu. Slogan dnes zní hořce, protože realita se obrátila v pravý opak: cestující i letecké společnosti dávají přednost Airbusu, a to kvůli bezpečnosti. Boeing si v poslední době nasbíral příliš mnoho skandálů.

Modelová řada MAX dostala své jméno nikoli kvůli maximalizaci kvality, ale zisku. Letadla typu MAX měla svým provozovatelům zejména šetřit peníze. Pomáhají k tomu nové a efektivnější motory, jakož i různé optimalizace v aerodynamice stroje. Řada 737 MAX měla Boeingu přinést konkurenceschopnost proti Airbusu A320neo, zejména pak v době, kdy vyspělé státy řeší emise oxidu uhličitého a chudší mají nahnáno z kolísání cen paliva.

Pověst MAXu začala nabírat vážné trhliny už v letech 2018 a 2019, kdy havarovaly hned dva zánovní stroje. Prvním z nich byl let číslo 610 indonéské společnosti Lion Air, druhým let číslo 302 etiopských aerolinek. Zpočátku měla světová veřejnost tendenci považovat obě události za obvyklý problém rozvojového světa; v bohatých zemích už přece letadla nepadají.

Ale vyšetřování ukázalo něco jiného. To, co mělo na svědomí 346 lidských životů, nebyla korupce nebo zanedbání údržby přímo v Etiopii či Indonésii; byla to chyba samotného Boeingu. Na vině byl sofistikovaný systém MCAS, který měl stabilizovat ovládání letadla, ale který přitom nebyl ani důkladně zdokumentován, takže s jeho aktivitou posádka nepočítala. Oba lety poslal k zemi právě MCAS; přitom tou samou dobou Boeing podle všeho dobře tušil, že se v něm skrývají chyby.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články