Těžká rána pro Panamský průplav. Sucha komplikují přepravu zboží na lodích
VLIV POČASÍ
Jedna z tepen globálního námořního obchodu – Panamský průplav – se potýká se zásadní krizí. Historické sucho, které zasáhlo region v loňském roce, drasticky omezilo provoz na této více než 110 let staré vodní cestě. Tento problém má dalekosáhlé důsledky pro mezinárodní přepravu zboží a výrazně ovlivňuje globální logistické řetězce. Píší mimo jiné Financial Times.
Sucho způsobilo, že průplav musel omezit počet lodí, které ho denně využívají, což vedlo k tvorbě dlouhých front. Na rozdíl od Suezského průplavu, který využívá mořskou vodu a je na úrovni mořské hladiny, je Panamský průplav sladkovodní a závislý na umělých jezerech. To jej činí náchylným k poklesu hladiny během sucha.
V dubnu tohoto roku vedení Panamského průplavu oznámilo, že očekává návrat provozu do normálu v průběhu příštího roku, avšak to závisí na srážkách, kterých v deštivé Panamě v posledních letech výrazně ubylo.
Analytická skupina Marine Traffic uvedla, že počet lodí přepravujících zkapalněný zemní plyn (LNG) přes průplav v červenci 2023 klesl na pouhých 13, což je méně než polovina oproti stejnému měsíci v roce 2022. Přeprava suchého sypkého zboží také poklesla o 35 procent na 129 lodí.
Dalším rizikem pro budoucnost Panamského průplavu byl plán na vybudování nového průplavu v sousední Nikaragui, podporovaný Čínou. Tento projekt, schválený nikaragujským prezidentem Danielem Ortegou v roce 2013, měl financovat čínský telekomunikační magnát Wang Ťing prostřednictvím své společnosti HKND Group. Nicméně před pěti lety katarská televize Al-Džazíra informovala, že tento ambiciózní projekt, kritizovaný odborníky, ekology i místními obyvateli, pravděpodobně zkrachoval. Letos Nikaragua zrušila koncesi na stavbu a správu kanálu udělenou společnosti HKND.
Ředitel Panamské autority průplavu, Ricaurte Vásquez, v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že úřady se snaží udržet spolehlivost průplavu. „Zvyšování cen není dlouhodobé řešení,“ uvedl Vásquez a dodal, že cenová politika bude příští měsíc přezkoumána.
Navzdory omezením vzrostly příjmy z průplavu o 15 procent za fiskální rok končící v září 2023, což bylo způsobeno zvýšenými poplatky za přednostní průjezd. Jeden japonský majitel lodi údajně zaplatil téměř 4 miliony dolarů za urychlený průchod.
Stále více lodí využívá arktické trasy pro přepravu ropy a dalších komodit z ruských přístavů do Číny.
Odborníci varují, že současná situace může mít dlouhodobé následky. Roar Adland z firmy SSY uvedl, že průplav je nyní „méně atraktivní možností než v minulosti“ pro přepravu zboží s nižší hodnotou.
Vyšší teploty v regionu přinášejí další nejistoty. Panamský ministr pro záležitosti průplavu, Jose Ramón Icaza, oznámil, že vláda pracuje na dlouhodobém řešení v podobě přehrady Río Indio, která by měla zajistit dostatek vody pro průplav i spotřebitele na příštích 50 let. Tento projekt však bude trvat 5-6 let, během nichž bude průplav dále ohrožován nízkou hladinou vody.
Postupný odklon od fosilních paliv představuje další výzvu pro společnosti provozující tankery na přepravu ropy a zemního plynu, což by mohlo ohrozit byznys v hodnotě 286 miliard dolarů. „Všechny země na světě čelí změně klimatu,“ řekl Icaza. „Je důležité vyslat našim klientům jasnou zprávu, že pracujeme na řešení“.