Ford Mustang: Poslední pony car, co tu zbyl
AUTO
Ford Mustang je posledním z řady klasických amerických pony cars, který zůstal. A navíc se oficiálně prodává v České republice. Je nabízen jako fastback nebo kabriolet, buď s automatem, nebo s manuálem, ale stále s motorem V8.
Sedmá generace Mustangu se začala vyrábět v květnu v roce 2023 jako verze pro modelový rok 2024. Nový model zaujme novým, ještě ostřejším designem plným hran, ovšem stále s jasně rozeznatelnou tváří. Pod kapotou je možno mít dva motory – čtyřválec 2,3 litru Ecoboost a čtvrtou generaci osmiválce V8 Coyote o objemu pěti litrů, který je také jediným motorem, který je u nás v nabídce.
Osmiválec ve své poslední inkarnaci nabízí výkon 446 koní pro verzi GT (o něco víc pro limitovanou edici Dark Horse) a 540 Nm točivého momentu. Při nemalé hmotnosti přes 1,8 tuny to znamená schopnost pokořit stovku za 4,9 sekundy (automatická převodovka) a maximální rychlost omezenou na klasických 250 km za hodinu. Motor je samozřejmě úplně v pořádku – skutečně silné, atmosférické srdce vozu má dostatek výkonu i charakteru, aby nenechalo nikoho na pochybách. Zejména při studeném startu vyžaduje trochu ohleduplnosti, jinak vzbudí celou ulici. Jakmile se sníží otáčky, zvuková kulisa je hodně odvislá od toho, na jakou úroveň otevřete výfuky (má aktivní klapky se čtyřmi polohami). Základní režim je docela klidný, režim race je hutnější a lépe se rozléhá do okolí. Motor je prostě parádní! Věříme, že kombinovanou spotřebu 12 litrů na 100 km vzhledem k objemu osmiválce a stylu Mustangu všichni chápou.
Co se týče převodovky, rovnou prozradíme, že ideální je ušetřit 75 000 Kč a koupit si převodovku manuální. Desetistupňový automat jsme moc nemuseli v žádném Fordu, ale v Mustangu je dost zmatený, neustále řadí a celkově kazí dojem ze sportovního svezení. Není nadsázka, když říkáme, že přímo zabíjí potenciál této hračky pro velké kluky.
Jízdní vlastnosti se u novodobých mustangů od roku 2004 hodně zlepšily, v tomto ohledu není autu moc co vytknout, snad jen kromě citelné a trochu nesmyslně vysoké hmotnosti, která je prostě při ostřejším ježdění znát. Jinak je ovládání snadné, oceňujeme dobře naladěné brzdy Brembo s velkou účinností i příjemné řízení. Pomáhá i samosvorný diferenciál, takže pokud budete mít chuť na trochu té pubertální zábavy, není problém usmažit zadní pneumatiky ve smyku nebo jen tak na místě.
Interiér se hodně změnil zejména tím, že byl vybaven ohromným prohnutým displejem o velikosti domácí obrazovky, který v sobě kombinuje přístrojový štít a infotainment. Jak už je u nových automobilů běžné, trčí z palubní desky. Oceňujeme imitaci klasických ukazatelů, zejména v noci vypadají fakt hezky. A také velké množství různých informací, které Mustang umí zobrazit (včetně teplot různých částí pohonného ústrojí). Méně už nás baví nutnost přes displej složitě vypínat různé funkce systému Ford Co-Pilot 360, který je v základní výbavě všech verzí. Na jednu stranu jsme rádi, že některé funkce vozidla lze ovládat plastovou lištou s tlačítky (včetně hlasitosti nebo režimů auta), ovšem zbytek včetně topení a klimatizace opět jen přes displej, což samozřejmě ruší při řízení.
A zrovna Mustang je autem, u kterého se chcete soustředit. Tělo obepínají fajnová sedadla Recaro, v rukou skvěle padnoucí volant, slušný přehled o karoserii a pod kapotou mocný osmiválec. V takovém rozpoložení řidič skutečně nechce být rušen pípáním nebo zásahy do volantu, natož neopodstatněným upozorněním, že by si měl dopřát od řízení pauzu…
Když vynecháme automatickou převodovku a zbytečnou posedlost digitalizací a kontroverzními systémy, tak je Mustang stále přesně tím, čím má být. Americkým autem s velkým motorem za slušné peníze. Pamatujeme, kdy stál lehce přes milion, ovšem v dnešních souvislostech je se základní cenou 1 591 900 Kč pořád ještě autem za odpovídající částku. Kabriolet stojí o 110 000 Kč víc a před nákupem edice Dark Horse musíte sáhnout do úspor ještě pro podobnou částku.
Plusy:
Motor, charakter.
Minusy:
Automatická převodovka, displeje.