Blýskání na lepší časy? Češi mají opět chuť utrácet, hlavně online

TRŽBY V ČESKU

Blýskání na lepší časy? Češi mají opět chuť utrácet, hlavně online
Obchodní dům Baťa na pražském Andělu. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Sdílet:

Tržby v maloobchodu v Česku bez prodejů a oprav motorových vozidel letos v srpnu opět zrychlily růst. Stouply meziročně o 5,3 procenta, v červenci rostly podle revidovaných údajů o 4,9 procenta, oznámil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně vzrostly tržby o 0,1 procenta. Zákazníci také čím dál více nakupují na internetu a také víc utrácejí za zboží, které nutně nepotřebují k životu, všimli si ekonomové.

Maloobchodní tržby bez započtení prodejů vozidel meziročně rostou už devátý měsíc v řadě a poslední tři měsíce růst zrychluje. "Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží i potravin. Vyšší tržby jsme zaznamenali i u prodejců pohonných hmot, kteří spolu s internetovými prodejci nejvíce přispěli k růstu maloobchodních tržeb," uvedla k srpnovému vývoji vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Ve srovnání s koncem roku 2019 maloobchodní tržby podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura zaostávaly o 3,5 procenta. "Nejhůře na tom v tomto ohledu jsou stánkaři a prodejny s odíváním a obuví, kterým tržby zaostávají o 50,8 procenta, respektive 26,8 procenta. Prodeje a opravy motorových vozidel zaostávají o 5,7 procenta," řekl.

Tržby za pohonné hmoty vzrostly v srpnu oproti loňsku o 9,3 procenta, za nepotravinářské zboží o 7,2 procenta a za potraviny o 1,6 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby narostly o 16,1 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 16,8 procenta, kdežto u nespecializovaných prodejen s převahou potravin o dvě procenta. Meziměsíčně se tržby za pohonné hmoty zvýšily o 2,1 procenta. U nepotravinářského zboží pak stouply o 0,6 procenta, kdežto za potraviny klesly o 1,2 procenta.

KOMENTÁŘ: Všichni jsou už ve… Venezuele

Výrazně stouply třeba tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, a to meziročně o rovných 14 procent. Obchodům s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím se zvýšily o sedm procent, prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením o 4,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 4,3 procenta a s oděvy a obuví o 2,1 procenta. Pokles statistici zaznamenali například v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde se tržby meziročně snížily o 0,6 procenta. Menší tržby - o dvě procenta - měly také specializované prodejny potravin.

Na proměnu chování českých zákazníků upozorňují i ekonomové. "Češi v srpnu utráceli více, než se čekalo. Do obchodů je vrací přetrvávající nízká inflace při nadále nízké nezaměstnanosti," uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. "Citelně narostly také jejich výdaje za nepotravinářské zboží, o více než sedm procent. Například navýšili své výdaje za kosmetiku, léky, ale také elektroniku nebo oblečení. Znatelně tedy navyšují výdaje za zboží zbytné povahy, což je důkazem lepšícího se spotřebitelského sentimentu," domnívá se ekonom.

K meziročnímu růst tržeb za kosmetické a toaletní výrobky o 14 procent podle hlavního ekonoma společnosti BHS Štěpána Křečka přispělo teplé počasí. "Pěkné počasí zřejmě hrálo svou roli i u zvýšení tržeb o 9,3 procenta u pohonných hmot. Na výlety a dovolené autem se ve zvýšené míře vydávali i občasní řidiči, kteří si chtěli užít prázdninové období," uvedl s tím, že skokový růst tržeb hlásí i online obchody.

PODCAST: Být premiérem je oběť, ale jsem připraven, s Babišem nesoupeříme, říká Karel Havlíček

„Růst reálných mezd má pozitivní vliv na tržby obchodníků. Zákazníci výrazně častěji nakupují na internetu, kde mohou snadno porovnávat ceny. Online obchody v České republice navíc mohou těžit z robustní infrastruktury, která umožňuje levné a rychlé dodání zboží,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček. "Díky snadnému porovnání cen je možné nakupovat na internetu výhodněji než v kamenných obchodech, které zákazníci mají ve svém okolí. Nákupy na internetu jsou navíc podpořeny cílenou reklamou, která je oproti klasickým reklamám levnější a efektivnější."

Hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek uvedl, že tržby online obchodů se reálně přiblížily hodnotám z března roku 2021, kdy lidé kvůli covidu zůstávali doma. "Tyto obchody dokážou díky rozšiřující nabídce a rychlé logistice oslovovat více zákazníků a měnit jejich nákupní schémata," míní.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články