Pivovar Radegast pokračuje v boji o vodu. Dobrovolníkům rozdá 2030 sudů na zadržení dešťovky
BOJ O VODU
Pivovar Radegast ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko spouští kampaň Boj o vodu, která má upozornit na úbytek vody v české krajině a podpořit její zadržování. Dobrovolníkům, kteří se zapojí do úklidů kolem řek a vodních toků, nabídne jako odměnu 2030 sudů na dešťovou vodu. Každý z nich má objem 200 litrů, a dohromady tak mohou přispět k zadržení přes osmi milionů litrů vody ročně. Kampaň navazuje na dlouhodobý cíl pivovaru, že do roku 2030 zadrží v krajině více vody, než kolik spotřebuje při výrobě piva.
Akce je součástí dlouhodobého závazku pivovaru zadržet do roku 2030 v krajině více vody, než kolik jí využívá při výrobě piva. „Proto se v posledních letech zaměřujeme na podporu projektů, které pomáhají zadržet vodu v krajině,“ říká Josef Jalůvka, manažer značky Radegast. Doposud se Radegast podílel na vybudování 83 tůní a mokřadů, včetně soustavy rybníčků kolem nošovického pivovaru. Tato opatření zadrží každoročně přes 40 milionů litrů vody. Do konce letošního roku by mělo přibýt dalších 28 tůní ve spolupráci s Lesy ČR.
Radegast dlouhodobě patří k pivovarům s nejnižší spotřebou vody na světě. Na výrobu jednoho litru piva spotřebuje pouze 2,29 litru vody, zatímco český průměr je 3,4 a světový 4,5 litru. I díky moderním technologiím, jako je recyklace chladicí vody nebo využívání bioplynu z čističky, dokázal pivovar za posledních 15 let snížit spotřebu vody o 44 procent.
Novou iniciativu doprovází i symbolický „vodní slalom na suchu“ v podání olympijského kajakáře Vavřince Hradilka. Ten 16. června v pražském Trojském kanálu předvedl jízdu, během níž se kanál postupně vypouštěl. „Voda mě provází celý život, je neodmyslitelně spjata se sportem, kterému se věnuji. Vypouštějící se slalomářský kanál symbolizuje to, co se reálně děje s českou krajinou, voda z ní postupně mizí,“ uvedl Hradilek, který s pivovarem spolupracuje jako ambasador.
Úklidové akce se budou konat v létě a vyvrcholí na podzim. Registrovat se lze na stránce www.bojovodu.cz. Dobrovolníci se mohou přidat k již vypsané akci, nebo si naplánovat vlastní. Po jejím skončení organizátoři nahrají zprávu o průběhu, počet účastníků a fotografie. Podle míry zapojení dobrovolníků budou vybráni ti, kteří obdrží sudy na dešťovou vodu. „Chuť Čechů pečovat o své okolí zapadá do našeho závazku o udržování vody v krajině a péče o vodní toky,“ doplňuje Jalůvka.
Podle Miroslava Kubáska ze spolku Ukliďme Česko má iniciativa s úklidy dlouholeté zkušenosti. „V loňském roce jsme úspěšně uspořádali 4697 úklidů, do kterých se zapojilo 185 000 dobrovolníků,“ uvedl.
Součástí kampaně Boj o vodu je také propagace regenerativního zemědělství, které pomáhá udržet vodu na polích. Jen díky projektům Pro Ječmen a Kytky pro chmel se podle pivovaru podařilo zadržet dalších 58 milionů litrů vody ročně. Radegast rovněž podporuje vývoj nových, sucho odolných odrůd chmele známých jako Odolchmely. Z těchto odrůd vznikla i limitovaná edice ležáku Rezist – jedenáctistupňového piva s hořkostí 39 IBU. K dostání je například na festivalu Colours of Ostrava, v obchodech Billa nebo v rámci spotřebitelských soutěží.