Nový hit pařížského autosalonu: dvoumístná plastová mikroauta pro teenagery
PAŘÍŽSKÝ AUTOSALON
Pařížský autosalon má nový hit. A to malé mikro-automobily, které ve Francii mohou řídit i čtrnáctiletí. Pouze dvousedačková vozidla s omezením výkonu a rychlosti nabízí celá řada automobilek. Ve Francii si v posledních letech získávají oblibu, protože jsou bezpečnější, než mopedy. Tento nový segment trhu je zaměřen na mladé řidiče a jejich rodiny, které preferují čtyři kola před méně stabilními dvoukolými vozidly. Informuje například agentura AP.
Mezi výrobci, kteří tato dvoumístná vozidla představují, je i francouzský Citroen. Model Ami, neboli „Přítel“, má základní cenu těsně pod 8 000 eur (200 000 korun). Tento plastový minivůz, který byl ve Francii uveden na trh v roce 2020, se nyní prodává nejen v dalších evropských zemích, ale také v Turecku, Maroku a Jižní Americe.
„Není to auto. Je to mobilní objekt,“ uvedl produktový šéf Citroenu pro model Ami, Alain Le Gouguec. Výkon těchto vozidel je omezen na 6kW, váha na maximálně 425 kg a nejvyšší rychlost těchto vozidel musí být omezena na 45 kilometrů za hodinu. Podle evropské směrnice jsou tato mikro vozidla řazeny v evropských zemích do stejné kategorie jako mopedy.
Využívat tato vozidla tak mohou například teenageři v Německu, Finsku či právě ve Francii. Tato vozidla však nejsou určena pouze pro mladistvé. Specificky ve Francii k řízení těchto vozidel není potřeba žádné oprávnění. Pořizují si je tak i dospělí, kteří přišli o řidičský průkaz kvůli dopravním přestupkům, nebo ti, kteří nikdy řidičský průkaz nezískali.
Kromě Citroenu tato vozidla nabízí i například Renault či Ligier. Dceřiná společnost Renaultu, Mobilize, uvedla, že i během zimního období, kdy chlad zkracuje dojezd vozidel, její dvoumístný model Duo zvládne na jedno nabití ujet 100 kilometrů. K odemykání dveří a zapalování vozu slouží mobilní aplikace. Známá ve Francii je i společnost Aixam.
Další francouzský výrobce, Ligier, prodává svá dvoumístná vozidla bez potřeby řidičského průkazu jak ve verzi na naftu, tak v elektrické variantě.
Díky zmíněné evropské směrnici jsou považována za mopedy a v ČR tak mohou tyto vozidla řídit patnáctiletí, kteří získají oprávnění AM. To je omezeno na rychlost 45 km/h.