Česko nepodpoří zákaz prodeje klasických aut, pokud se nepovolí syntetická paliva
ZÁKAZ SPALOVACÍCH MOTORŮ
Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. Dnes to v Berlíně po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka. Řekl, že v této věci bude Česko postupovat společně s Německem. Uvedl také, že Praha i Berlín považují stávající návrh chystané unijní emisní normy Euro 7 za nerealistický a nepřijatelný.
„Ani Česká republika nepodpoří zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacími motory po roce 2035, pokud nebude jasná podmínka, na které se podílela Česká republika v rámci českého předsednictví, totiž umožnění spalování syntetických paliv ve spalovacích motorech,“ řekl českým novinářům Kupka. „Toto je klíčová podmínka, kterou sdílíme, a budeme v tomto směru postupovat společně,“ zdůraznil.
Nepodpoříme schválení zákazu prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory po roce 2035, dokud nebude jasná a závazná výjimka pro využití syntetických paliv. Je pro nás stejně jako pro další státy klíčová. Jeden z výsledků mého dnešního jednání s @Wissing. 🇨🇿🤝🇩🇪 pic.twitter.com/4cbqXkm3hX
— Martin Kupka (@makupka) March 3, 2023
Kupka s Wissingem jednali i o návrhu emisní normy pro motorová vozidla Euro 7, ke kterému se v Německu staví kriticky shodně spolková vláda, regionální samosprávy, automobilový průmysl i autokluby. „Shodli jsme se na jednoznačném odporu a kritice stávající předlohy normy Euro 7. Je nerealistická a není akceptovatelná, jak pro Českou republiku, tak ani pro Německo,“ řekl český ministr dopravy.
Česko je lídrem koalice, která považuje normu za problematickou. „A my jsme jedni z prvních, kteří přišli s tím, že ta norma je problematická, velmi intenzivně se tomu věnuje pan ministr dopravy Martin Kupka, ale i naši další diplomaté. Já jsem velmi rád, že se přidávají i další země, začíná se vytvářet poměrně silná koalice, která by měla šanci tu normu upravit. Nutno podotknout, že my jsme v čele té koalice nebo jsme jedni z těch, kteří jsou v té koalici nejaktivnější,“ řekl Fiala již ve čtvrtek pro Echo24.
Proti Euro 7 se podle dostupných informací staví například Itálie, Francie či právě Německo. Hlavní připomínka se týká navržených dat účinnosti. Zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude podle Kupky dostatek času na přípravu, testy a přeschválení typu. „Dle našeho názoru přináší Euro 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh,“ dodal šéf resortu dopravy ve čtvrtek pro Echo24.
S tím souhlasí i Německo. Wissing v pátek o normě hovořil také ve Spolkovém sněmu, kde prohlásil, že je nutné se na návrh znovu důkladně podívat. „Nová emisní norma nesmí ohrozit pracovní místa a ani učinit z dopravy luxusní záležitost. Jak je nyní plánována, tak by neúměrně zdražila především menší vozy,“ řekl. „To přece nikdo nemůže vážně chtít,“ dodal.