Europarlament rozhodne o pokutách pro automobilky. Ústupky zdaleka nestačí, zní z Česka
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Evropský parlament ve čtvrtek rozhodne o nejbližší budoucnosti automobilek. Bude totiž hlasovat o poskytnutí více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Oslovení čeští europoslanci se shodují na tom, že tento ústupek je sice krokem správným směrem, ale ve snaze zachránit konkurenceschopnost automobilek je třeba zajít mnohem dál. Navrhované změny, o kterých mají europoslanci hlasovat, umožní výrobcům aut vyhnout se placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos, ale vyhlídky na prosazení příslušného návrhu nejsou vzhledem k postoji nejsilnějších poslaneckých klubů příliš nadějné.
Na programu plenárního jednání EP je hlasování naplánovano ve čtvrtek mezi 12:00 a 14:00. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii. Europoslankyně z nejsilnější europarlamentí frakce – Evropské lidové strany (EPP) – Danuše Nerudová (STAN) pro Echo24 řekla, že ústupek ze strany Evropské komise je „bezprecedentně velkým úspěchem, protože jde o největší pragmatickou změnu Green Dealu v tomto mandátě“.
„A budeme v práci pokračovat, musíme jít dál v pomoci automobilovému sektoru a přizpůsobení norem tak, aby neomezovaly zásadně konkurenceschopnost tohoto sektoru. V příštích dvou letech Komise dá na stůl další legislativy včetně podpůrných programů pro nízkoemisní auta ale také změnu pravidel tak, aby se zahrnul princip technologické neutrality při plnění cíle pro rok 2035. Komise ale musí urgentně také řešit otázku cen energií, což výrobu sektoru zatěžuje zásadním způsobem. V tomto směru budeme jako Parlament tlačit na to, aby došlo k zásadní změně,“ uvedla Nerudová.
Její kolega z EPP Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) Echu řekl, že se domnívá, že současný ústupek ve formě prodlouženého přechodného období je sice krok správným směrem, ale nestačí. „Evropská komise by měla pružněji reagovat na realitu v terénu – například zohlednit dostupnost technologií, výrobní kapacity menších výrobců a celkovou ekonomickou situaci členských států. Jsem přesvědčen, že klimatická politika musí být realistická a zároveň průmyslově udržitelná. Apeluji na Komisi, aby přehodnotila tempo některých opatření, včetně přísnosti normy Euro 7, a naslouchala nejen ekologickým ambicím, ale i technickým možnostem evropských výrobců a požadavkům trhu,“ uvedl Zdechovský.
Podle místopředsedy rozpočtového a měnového výboru EP Luďka Niedermayera je rozhodnutí, které europoslanci zřejmě ve čtvrtek přijmou, adekvátní situaci. „V souladu s mám očekáváním se situace na trhu aut s nízkými emisemi zlepšuje, rostou prodeje a automobilky na trhu uvádí modernější a dostupnější auta. Proto myslím, že s plněním cílů nebudou zásadní problémy a korekce nastavení systému splní svůj účel,“ řekl Echu Niedermayer.
Ukáže se, kdo stojí na straně deindustrializace a zelené destrukce, říká Turek
Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů Echu řekl, že otázku plnění emisních cílů bylo potřeba řešit urgentně, protože by na automobilky v blízké budoucnosti dopadly obrovské „nesmyslné pokuty“. „Ale jsou další věci, kde jsme na Evropskou komisi tlačili od října loňského roku. Měla by snad již pracovat na komplexnějším hodnocení nařízení k emisím CO2 z aut, včetně cílů pro roky 2030 a 2035, zprávu slíbila předložit na konci tohoto roku. My bychom ale chtěli, aby co nejdříve připravila i revidovanou legislativu, která by přinesla realismus a technologickou neutralitu. Komise se zatím bohužel nehlásí k urychlení hodnocení obdobného nařízení pro nákladní automobily,“ uvedl Krutílek.
„A pak je tady řada dalších kroků, avizovaných v Akčním plánu pro automobilový průmysl, na kterých Komise bude postupně pracovat, včetně kontroverzního návrhu k tzv. zeleným flotilám,“ dodal Krutílek.
Opoziční europoslanec z frakce Patriotů pro Evropu Filip Turek (Přísaha & Motoristé sobě) pro Echo24 označil změnu za zásadní pro automobilový průmysl. „Pracuji na tom nepřetržitě od počátku mého mandátu, doufám, že dojde aspoň k nutným změnám pro automobilky, ale nejsem naivní, nicméně toto hlasování nám ukáže, kdo stojí na straně průmyslu a kdo na straně deindustrializace a zelené destrukce. Tyto změny mohou pak pokračovat do dalších odvětví, ale bohužel EK reaguje vždy, až se rozeběhne krize, nedovede žádný problém nejen predikovat, ale dokonce je systematicky působí,“ řekl Turek.
Podle jeho kolegyně z Patriotů Kláry Dostálové (ANO) je dobře, že Evropská komise dává vice času ke splnění emisích cílů. „Ideálně by ale měla uplatňování této legislativy minimálně pozastavit. Komise nicméně připravuje revizi nařízení k emisím CO2, které nařizuje ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Toto bude klíčové. Je důležité, aby ulevila v povinnostech pro výrobce nákladních vozidel, těm se bohuzel zatím Komise nevěnuje vůbec,“ míní Dostálová.
Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) pro Echo24 řekla, že se – co se týče automobilů – obává, že dodání více času je to nejodvážnější k čemu se je EK schopná v dohledné době odhodlat. „Tolik potřebné zrušení těchto cílů, společně s dalšími omezeními co vzešla s Green Dealu na stole žel stále není,“ dodala.