CSU je po volbě von der Leyenové nesvá, „kurz se nemění.“ Söder: „Zákaz spalovacích motorů musí být zrušen“

ELEKTROMOBILY

CSU je po volbě von der Leyenové nesvá, „kurz se nemění.“ Söder: „Zákaz spalovacích motorů musí být zrušen“
Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Je stále sporné, zda se blíží konec spalovacích motorů, či nikoli, píše německý deník Bild. Během volební kampaně konec nesmyslného zákazu slibovala Evropská lidová strana (EPP), jejíž kandidátkou na post předsedkyně Evropské komise byla Ursula von der Leyenová (CDU), která byla ve čtvrtek díky lidovecké frakci, ale i Zeleným poslancům znovu zvolena. Ta ale těsně před svým zvolením prohlásila, že na Green Dealu se nic nemění. Sesterská strana CDU, bavorská CSU je nyní z von der Leyenové překvapena. Bild píše o obrovském sporu.

Po volbách von der Leyenová prohlásila: „Zůstaneme v kurzu.“ Mluvila tak o pokračování v Green Dealu a cílech snižování emisí CO₂ u automobilů. Mělo by být rovněž více prostoru pro motory s e-palivy (syntetická paliva).

Poslanec Evropského parlamentu Michael Bloss (Zelení/EFA) uvedl, že právní situace je jasná a průmysl se již dávno rozhodl. „Od roku 2035 už v Evropě nebudou žádné nové spalovací motory na fosilní paliva. Musíme nyní vytvořit jistotu v oblasti plánování,“ popsal. I další zelený europoslanec Rasmus Andresen (Svaz 90/Zelení) uvedl, že von der Leyenová ve svém pracovním plánu zdůrazňuje, že konec spalovacích motorů je tady. „Opakovaně zdůraznila, že budoucnost automobilového průmyslu je elektrická,“ řekl.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Tarzan se narodil v Temešváru

Bavorská CSU, jejíž europoslanci hlasovali pro von der Leyenovou, je nyní trochu překvapena. Předseda CSU Markus Söder se dál dožaduje zrušení zákazu spalovacích motorů. „Zásadní zákaz spalovacích motorů musí být zrušen. Jsme pro technologickou otevřenost místo ideologie. To byl klíčový předvolební slib EPP a musí být dodržen,“ sdělil s tím, že vedle elektromobilů nabízejí „velký potenciál pro mobilitu šetrnou ke klimatu“ také e-paliva a vodík. „V budoucnu by tímto způsobem mohla být poháněna i soukromá auta. Je dobře, že se EU v této oblasti konečně rozhýbala,“ popsal Söder. "Německo je automobilová země! Bylo by špatné regulovat náš nejsilnější průmysl. Klimaticky šetrný spalovací motor s e-palivy zůstává důležitou technologií a zajišťuje mnoho pracovních míst. Je dobře, že se sem EU konečně přesouvá," doplnil dnes Söder na síti X ve víře v syntetická paliva.

Také největší německý autoklub ADAC pozitivně hodnotí slib von der Leyenové, že spalovací motory na syntetická paliva budou mít budoucnost. Zároveň má však klub pochybnosti. Prezident pro techniku Karsten Schulze řekl, že po slovech von der Leyenové musí nyní orgány EU přijít s praktickými předpisy pro nové spalovací motory, které budou moci spotřebitelé skutečně používat. „Pouhá alibistická řešení nebo řeči na rtech nikomu nepomohou,“ zdůraznil.

Na e-palivy se rozjímá i generální ředitel koncernu VW Oliver Blume. „Vítáme navrženou cestu EU: jasný závazek k e-mobilitě a povolení e-paliv jako doplňku. Každou technologii potřebujeme i v Evropě,“ uvedl. Nicméně syntetická paliva jsou spíše hypotetickou otázkou budoucnosti než realitou příštích let.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz