Začíná platit přísná regulace internetu. EU se bojí o děti, hrozí miliardovými pokutami

EVROPSKÁ REGULACE INTERNETU

Začíná platit přísná regulace internetu. EU se bojí o děti, hrozí miliardovými pokutami
V EU vešla v platnost norma DSA. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

V minulých dnech vešly v EU v platnost dvě normy s podobným účinkem. Nový zákon o digitálních službách (DSA) a Zákon o digitálních trzích (DMA). Jedná se o jednu z prvních snah EU o regulaci internetu. Významně se zaměřuje na to, kolik obsahu a jak dlouho ho na internetu konzumují děti. Jednu z největších evropských norem posledních let hájí i eurokomisařka Věra Jourová. Regulace mají zamezit personalizované reklamě určené dětem a mají zavést nástroje pro omezení času na sociálních sítích. Podobná omezení začínají fungovat například ve Francii či platí už ve Velké Británii. Nyní by měly platit celoevropsky a EU chystá veliký klacek. Za nedodržování nových pravidel hrozí pokuta až 6 % z globálního obratu firmy. Jak již Echo24 informovalo, součástí celého balíku jsou i nástroje proti dezinformacím a EK chce internetové giganty donutit k větším zásahům na tomto poli.

„Nic kolem něj neexistuje, dokonce ani jeho babička,“ uvedla v červnu o svém vnukovi eurokomisařka Věra Jourová, když obhajovala snahy EU o regulaci na internetu a představovala kroky, které chce EU v této oblasti podniknout. Popisovala tak vliv, jaký sociální sítě mohou mít na mladistvé. To, že nemluvila do větru dokazují pravidla, která v minulých dnech vešla v platnost.

O regulaci internetu je v posledních letech slyšet hlavně z Číny. Jedno z posledních opatření komunistické velmoci míří na nejmladší uživatele chytrých telefonů. Nově by děti do 8 let měli na internetu strávit maximálně 40 minut denně, mladiství od 16 do 18 let, pak maximálně dvě hodiny denně.

Podobné opatření jako vstupuje v platnost v EU už od roku 2022 platí ve Francii. Každé zařízení, které se připojuje k internetu, musí podle nového francouzského zákona obsahovat aplikaci rodičovské kontroly. V některých francouzských školách už začalo v minulých letech omezování používání mobilů žáky.

V Evropské unii nyní vstoupily v platnost pravidla, kterými se bude EU snažit si na internetové giganty posvítit. Vznikala několik let a zavádí pro internetové giganty řadu povinností. Regulace se týká, jak hostingu, tak zprostředkovatelů internetových služeb, tak i online platforem. „Evropa se stává první oblastí na světě, kde už online platformy nebudou mít volnou ruku v nastavování vlastních pravidel,“ uvedl komisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

Například by internetoví giganti, které EU definuje jako stránky s návštěvností 45 milionů návštěvníků měsíčně a více, zpřístupnit své algoritmy dozorovému úřadu a umožnit akademickým výzkumníkům tento kód volně zkoumat. Také mají každoročně informovat komisi například o tom, jak zacilují reklamu, potírají dezinformace, či jak se na jejich platformách daří vymáhat soudní rozhodnutí.

Na dodržování legislativy bude dohlížet nový odbor v rámci Evropské komise. Ten bude i za pomocí Evropského centra pro algoritmickou transparentnost (ECAT) vyžadovat mazání dezinformací. Na analýzách dodržování zákona a celkové transparentnosti se však budou podílet i analytici třetích stran. V případě, že EK shledá, že platformy nová pravidla porušují, může je potrestat pokutou v hodnotě až 6 % jejich celosvětových tržeb či zákazem fungování v Unii v případě opakovaných prohřešků.

Největší změny však komise chystá u mladistvých. Podle regulace nebudou moci platformy u mladistvých algoritmicky zacilovat reklamu. Také budou muset platformy dětem samy nastavovat co nejpřísnější parametry ochrany soukromí. V případě instagramu tak například s dětmi budou moci komunikovat pouze lidé, které děti sledují. Některá pravidla ještě hodlá komise představit na začátku příštího roku v rámci Kodexu vhodného designu pro děti a mladistvé. Podle něj velké internetové platformy budou muset u mladistvých vypínat automatické přehrávání videí či je upozorňovat na čas strávený v aplikaci. Zatím se však zdá, že tento kodex by měl být dobrovolný a jeho nedodržování právně nepostižitelné.

Některé změny v algoritmech se však netýkají jen dětí. Podle nové evropské legislativy budou muset platformy, které chtějí působit s EU, ze svých reklamních algoritmů odstranit informace o etniku, sexuální orientaci či politickém přesvědčení uživatele. „Uživatelům dává například možnost podívat se, proč jim platformy doporučují konkrétní obsah. Dokonce si mohou vybrat takový způsob řazení příspěvků, který není založen na profilování uživatele platformou. Každý si tak bude moct lépe vybrat, jaký obsah se mu na sociální síti zobrazuje. To je důležité právě i pro děti a dospívající. Jednak to může omezit nezdravou návykovost na sociálních sítích a jednak to snižuje pravděpodobnost, že se dítě dostane do nekonečné smyčky, ve které se mu zobrazuje třeba jen depresivní obsah, který může negativně ovlivnit mentální zdraví dítěte. Důležitá jsou také nová pravidla pro cílení reklamy. Ta nově musí být jasně označená, a to včetně informací o zadavateli,“ uvedl pro Echo24 pirátský europoslanec Marcel Kolaja, který se digitální problematikou dlouhodobě zabývá.

V současnosti se nová opatření týkají tzv. velmi velkých online platforem. Ty nová pravidla definují jako takové, které během jednoho měsíce navštíví 10 % evropské populace, tedy 45 milionů uživatelů. Mezi takto velké platformy EK zatím vytipovala až 19 serverů. Šest těchto gigantů samo nahlásilo takto vysokou návštěvnost a tyto platformy už by pravidla měly začít dodržovat. Seznam chce komise aktualizovat každého půl roku. Mezi vytipovanými je jedna firma sídlící v České republice a to pornografický server Xvideos, který má až 2,5 miliardy návštěvníků měsíčně a podle vlastních dokumentů z Evropy pochází 160 milionů uživatelů. Firma, kterou vlastní Francouz Stéphan Michaël Pacaud, sídlí na Václavském náměstí. Dále mezi velké platformy zařadila komise například Facebook, Instagram, Youtube či Amazon. Zatímco Amazon své zařazení na seznam chce soudně zvrátit, některé platformy se rozhodly jít cestou nejmenšího odporu. Například čínský TikTok už oznámil, že v EU bude jeho algoritmus dobrovolný. Standardně tak bude uživatelům zobrazovat obsah ne podle zálib, ale chronologicky podle toho, kde se zrovna nachází.

Novým předpisům se přizpůsobila i společnost Meta, která vlastní Facebook a Instagram. Oznámila, že uživatelům také umožní vypnout dosavadní algoritmus a zobrazovat příspěvky pouze chronologicky. Zároveň nedávno přiblížila, jak její algoritmus zobrazování příspěvků a reklamy funguje. V neposlední řadě, také přepracovala svůj systém reklamy, kdy začala reklamu, která se zobrazuje uživatelům v EU archivovat, spolu s některými identifikátory. Plní tak jeden z dalších cílů regulace, podle které by lidé měli mít možnost zjistit, jaká reklama se jim zobrazuje a proč. Zároveň nevyloučila, že by za uživateli poplatek reklamu v EU umožnila úplně vypnout.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články