Googlu dýchá na záda policajt. Žaloba popsala špinavé triky gigantu
GOOGLU POPRVÉ HROZÍ ROZDĚLENÍ
Google patří mezi těch pár globálních společností, o nichž se říká, že jsou synonymní s internetem. Když si koupíme mobil, běží zpravidla na operačním systému Googlu nebo Applu a je nabitý jejich nástroji. Další firmou této kategorie je Meta, tedy Facebook. Ale jen při hledání na internetu používáme sloveso „vygooglit“, které znamená použití nástroje jedné konkrétní firmy.
Jsou známy i prohry Googlu. Firmě se nepodařil vstup mezi sociální sítě a její brýle s internetem Google Glass propadly. V posledních letech si spotřebitel mohl pomalu víc všimnout toho, že firma změnila logo a přejmenovala se na Alphabet, než nějakých nových produktů. Takže čím firma nejvíc vydělává? Z osmdesáti procent tím, co běžný uživatel nevnímá – inzercí.
Jako většina velkých internetových firem Google byl a je terčem řady vyšetřování a pokut ze strany antimonopolních a spotřebitelských úřadů na celém světě. Někdy vyústily v pokuty na první pohled tučné, ale to nebývá to, co tyto firmy nejvíc bolí. V USA vláda minulý týden podala na Google žalobu, která míří právě na zmíněný generátor zisku. A jako nápravu nenavrhuje nic menšího než to, že Google musí prodat celý svůj inzertní byznys.
V USA technologičtí giganti už nejsou miláčky politiků. Z obou stran znějí hlasy o tom, že by vláda měla přinutit čínského majitele TikToku, aby prodal svůj americký byznys, i o tom, že povolit Facebooku akvizici WhatsAppu a Instagramu byla chyba. Teď tedy u Googlu vláda poprvé přikročila k činu. A k žalobě Bidenova ministerstva spravedlnosti se připojilo osm států Unie, z nichž ve dvou vládnou republikáni.
Expozice žaloby je dobrým úvodem do toho, jak technicky velmi komplikovaný proces inzerce na internetu funguje.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME. Nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.