Orient v Praze nechceme. Vznikla petice proti plánované rekonstrukci hlavního nádraží
HLAVNÍ NÁDRAŽÍ PRAHA
V pondělí představená koncepce „Šťastného Hlaváku“ vyvolala u veřejnosti a na sociálních sítích velmi vášnivé reakce. Proti ambicióznímu návrhu nové odbavovací haly od architektonického studia Henning and Larsen Architects dokonce už vznikla petice, kterou zosnoval Klub Za starou Prahu, jenž to uvedl ve své tiskové zprávě.
Petice vyzývá k zachování odbavovací haly Hlavního nádraží v Praze z roku 1977. Podle autorů petice návrh nezapadá do „pražského kontextu“. „Jeho prvky odpovídají především architektuře jižních států nebo Blízkého východu. Nebere se ohled na české klima a kvůli absenci fasády je otevřena povětrnostním vlivům. Proto se pro cestující čas, který stráví čekáním na nádraží, opravdu nezlepší a nezpohodlní, naopak,“ tvrdí klub.
„(Současná) odbavovací hala je vynikajícím dílem architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a Jana a Aleny Šrámkových,“ uvedl klub již dříve ve svém oficiálním stanovisku k výsledku soutěže o novou podobu haly. Upozornil také na to, že hala je podle vyjádření ministerstva kultury spolu s historickou Fantovou budovou památkově chráněna, o čemž měli vyhlašovatelé soutěže její účastníky včas seznámit, aby tomu přizpůsobili své návrhy.
„Odbavovací hala je chráněna autorskými právy, která jsou nepominutelná, a lze předpokládat jejich důsledné uplatnění, jak dokládá stanovisko Daniely Bočanové, která je dědičkou autorských práv jednoho z hlavních autorů projektu,“ argumentuje dále Klub Za starou Prahu. Podle stanoviska považuje mimo jiné klub plánovanou demolici velké části haly za nepochopitelnou vzhledem k tomu, že byla před více než deseti lety za 1,2 miliardy korun zrekonstruována.
Před pražským hlavním nádražím má podle projektu v budoucnu vzniknout dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Vítězný návrh před týdnem v pražském Centru architektury a městského plánování představili zástupci Prahy a Správy železnic (SŽ). Přeměna nádraží a přilehlého parku by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.
Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, které se bude klenout od nové odbavovací haly směrem k Vrchlického sadům. Pod ní propojí prostor před nádražím s úrovní magistrály široké schodiště, na které naváže nový přechod přes frekventovanou silnici směrem k historické Fantově budově. Úprav se dočká i prostranství před nádražím, kde vznikne nová zastávka tramvaje.