Dopadne emisní kladivo z Bruselu? EU slíbila, že na staré diesely nesáhne, říká ministerstvo
NOVÉ MĚŘENÍ EMISÍ
Evropská unie nedávno přišla s ambiciózními emisními plány, které by potenciálně mohly ohrozit provoz starších dieselových aut, třebaže doposud splňovala normy. Důvodem je změna způsobu měření emisí, které by se nově provádělo přímo v provozu. Proti chystané legislativě, pro níž se vžilo označení „kladivo z Bruselu“, se hlasitě ozvalo Německo, podle českého ministerstva dopravy pak Brusel po intervenci přislíbil, že stávajícím majitelům dieselů život nijak neznepříjemní.
Podle německého reesortu dopravy hrozí, že nebude možné provozovat miliony dieselových osobních automobilů, která nyní splňují normy Euro 5 a Euro 6. Jen v samotném Německu by se to týkalo až 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing na to reagoval dopisem adresovaným předsedkyni Evropské komise (EK) Ursule von der Leyenové, jak před pár dny informoval deník Bild. Wissing varuje před „protiautomobilovou politikou“ z Bruselu, která by mohla miliony lidí připravit o jejich dopravní prostředky.
Das Schreiben von EU-Kommissar Breton für die unionsgeführte Kommission bekräftigt meine Sorgen. Es verschleiert, dass ihre eingenommene Rechtsposition vor dem EuGH zum #Verbrenner bestehen bleibt und für Millionen Bürgerinnen und Bürger ein Risiko darstellt. https://t.co/j4v6O5oeIW
— Volker Wissing (@Wissing) August 3, 2024
„Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Evropská komise nyní musí rychle jednat,“ uvedl Wissing.
Jádrem problému je změna v měření emisí, které chce EU nově provádět za skutečných jízdních podmínek místo stacionárních středisek. Tato změna by však postihla i modely, které byly již schválené k provozu podle dřívějších podmínek, což zpochybňuje povolení pro osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6.
Soudní dvůr EU se touto otázkou teď zabývá a očekávaný listopadový verdikt by mohl vést k označení povolení pro řadu starších dieselových aut za nezákonně vydaná.
Komisař EU pro vnitřní trh Thierry Breton v odpovědi ubezpečil, že Evropská komise neplánuje zpětně měnit předpisy o dodržování emisních limitů a ani nechce přijímat opatření, která by postihovala občany, kteří si koupili auta v dobré víře.
Wissing ale apeluje na rychlou změnu předpisů a vyjasnění situace ještě před rozhodnutím soudu. V návaznosti na dopis komisaře Bretona Wissing uvedl, že „to jen potvrzuje jeho obavy. Zamlčuje skutečnost, že právní stanovisko, které zaujalo před ESD ohledně spalovacích motorů, zůstává v platnosti a představuje riziko pro miliony občanů“.
Česká stopa
Legislativa by se případně týkala všech členských zemí EU, tedy i České republiky. Podle webu Čistá doprava Centra dopravního výzkumu bylo v tuzemsku zaregistrováno od roku 2005 do letoška asi milion osobních dieselových automobilů. Takřka polovinu z toho tvoří vozy značky Škoda a konkrétně čtvrtinu pak model Škoda Octavia. Lehkých užitkových a nákladních aut je pak dalších asi 150 tisíc. Dopadnout by tak legislativa zřejmě mohla na desetitisíce až statisíce řidičů.
„Otázce dostupnosti automobilů a podpoře konkurenceschopnosti automobilového průmyslu se dlouhodobě věnujeme a tento konkrétní případ budeme i nadále sledovat,“ potvrdil deníku Echo24 mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
„Dle našich informací EK německého ministra ve své odpovědi ujistila, že nemá v úmyslu provádět retroaktivní změny, ukládat výrobcům automobilů další administrativní zátěž nebo požadavky, ani přijímat či podporovat opatření, která by jakýmkoli způsobem znevýhodňovala občany, kteří si v dobré víře zakoupili automobily,“ sdělil.
Rozsudky se dle EK týkají vozidel, která byla uvedena do provozu mezi lety 2011 a 2018, tedy před vstupem v platnost současných zkušebních postupů.
Metoda měření emisí WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), která nahradila starší NEDC v roce 2017, bere v úvahu širší spektrum jízdních podmínek a má přísnější limity pro emise a spotřebu paliva. Tento přechod má zlepšit transparentnost a přesnost měření emisí, což by mělo přispět k ochraně životního prostředí. Pro starší dieselové vozy však tato změna představuje zásadní problém, protože vozidla homologovaná podle NEDC nemusí splňovat přísnější normy WLTP, což by mohlo vést k jejich odstavení nebo nutnosti nákladných úprav.
Nařízení EU 2017/1151 zavedlo několik významných změn v emisních pravidlech a novinek, včetně prvního regulovaného postupu pro ověřování emisí v reálném provozu (RDE) a zahrnutí WLTP do práva EU. Výrobci musí pro získání EU schválení typu z hlediska emisí prokázat, že jejich vozidla splňují přísné požadavky stanovené v tomto nařízení při různých zkouškách, včetně zkoušek emisí v reálném provozu a WLTP. Všechna vozidla musí být vybavena systémem palubní diagnostiky (OBD) a zařízením pro sledování spotřeby paliva a energie (OBFCM), aby bylo možné lépe monitorovat a kontrolovat jejich emisní výkony.
Evropská unie plánuje prakticky zakázat prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Norma je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55, který má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 % oproti hodnotám z roku 1990.