Že lze nevhodný dárek vrátit automaticky, je omyl. Podívejte se, jak správně postupovat
NEVHODNÉ DÁRKY
Pod vánočním stromečkem pravděpodobně stejně jako každý rok našla řada lidí dárek, který se jim z různých důvodů nehodí, případně nelíbí. Rozšířená domněnka, že lze automaticky vrátit jakýkoliv nevhodný dárek je však mylná. Zákonné právo na vrácení zboží do 14 dnů platí jen pro nákupy přes internet. Je potřeba si dát pozor na to, aby i obdarovaný měl možnost koupi prokázat, například skrze e-mail s objednávkou nebo bankovní výpis.
Šéf Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka pro Echo24 řekl, že po Vánocích nastává tradiční vlna vratek a reklamací. „Stále se objevují mylné domněnky, že ‚nevhodný dárek‘ lze vrátit automaticky. Není tomu tak. Zákonné právo na vrácení zboží do 14 dnů platí jen pro nákupy přes internet. V kamenných obchodech je možnost vrácení nebo výměny čistě dobrovolnou službou obchodníka, často časově omezenou a s podmínkami,“ uvedl Zelenka.
V případě reklamací je podle něj důležité, že řeší pouze vady, nikoli to, že se dárek nehodí. „Po Vánocích bývá problémem i absence účtenky, nicméně zákon nevyžaduje konkrétní formu prokázání koupě – postačí e-mail, bankovní výpis nebo jiný doklad. Ideální je, pokud obchodník transparentně sdělí pravidla pro vrácení zboží ještě před nákupem a spotřebitel uplatní svá práva co nejdříve. U reklamací platí i po Novém roce standardní třicetidenní lhůta pro jejich vyřízení,“ uvedl Zelenka.
Server dTest poukazuje na to, že ani v e-shopu neplatí, že by bylo možné vracet cokoliv. „Dostaneme-li nové album oblíbeného interpreta, vrátit ho můžeme, jen pokud ho nevybalíme z původního obalu. Pokud nejsme spokojení s jeho výkonem a skladbou písní poté, co si je poslechneme, máme smůlu, právo odstoupit zaniklo. Podobně to je třeba s věcmi upravenými na míru nebo se zájezdy či pobyty. Pokud by někdo tvrdil, že nemůžeme vrátit oblečení, protože jsme jej vyndali z ochranného obalu, čímž se znehodnotilo, neměli bychom mu věřit. Z hygienických důvodů není možné vracet třeba různé hygienické nebo kosmetické pomůcky. Kartáček na zuby, který jsme vyndali z obalu a v koupelně vyzkoušeli, by se asi těžko po návratu do obchodu dál prodával,“ píše největší česká spotřebitelská organizace.
V e-shopu slouží podle dTestu lhůta pro odstoupení k tomu, aby obdarovaní zboží vyzkoušeli, zjistili, jestli sedí, má popisované vlastnosti, hodí se k tomu, na co ho chtějí. K tomu účelu je možné a někdy nutné ho vybalit, zapnout, někdy sestavit, u elektroniky aktivovat či nainstalovat nějaký program.
Občanský zákoník říká, že kupující odpovídá za snížení hodnoty, pokud ve lhůtě na odstoupení zboží používá jinak, než by s ohledem na jeho povahu a vlastnosti měl. „Zároveň se zakazuje zneužívání práva. Když dostaneme od Ježíška novou výbavu na lyže, vyzkoušíme ji doma. Pokud ji vezmeme s sebou na silvestrovské veselí a novoroční lyžovačku, pak zabalíme a pošleme zpátky, abychom si novou koupili ve výprodeji, pak se bezpochyby o zneužití práva jedná. Obchody a e-shopy zvláště nejsou ani o Vánocích levnou půjčovnou,“ píše dTest.
Na stranu druhou, pokud by někdo chtěl účtovat paušální poplatek za „obnovení továrního nastavení“ u vyzkoušeného telefonu nebo počítače, nemá na to nárok. Pro účely vracení zboží dTest doporučuje neničit a nevyhazovat původní obaly. „Podmínkou pro vrácení být nemohou, ale pokud jsou speciálně vyrobené pro určité zboží, nelze je nahradit igelitovým pytlíkem a prodat dalšímu za stejnou cenu. Pokud bude chtít prodejce za specifický či těžko nahraditelný obal strhnout nějakou částku z kupní ceny, může být v právu,“ uvádí dále dTest.
Reklamace se podle expertů organizace dTest zaměňuje s vracením nepovedených dárků. Zatímco vracet bez udání důvodu lze cokoliv, reklamovat lze jen to, co je vadné. „Nemusí to být přímo rozbité, ale pokud zboží neodpovídá objednávce, popisu prodávajícího nebo vlastnostem, které jsme mohli rozumně očekávat, obzvláště pokud nás o jedinečnosti výrobku pravidelně masírovala reklama, pak máme takzvaná práva z odpovědnosti za vadu,“ dodává dTest.
V uplatňování práva nepanuje tak přísné časové omezení jako v případě pouhého vracení. „Vždy bychom měli reklamaci uplatnit co nejdříve po tom, kdy vadu zjistíme. V prvním půlroce od koupě jsou naše práva silnější – zákon říká, že na věci prostě vada byla, pokud prodávající neprokáže, že vše bylo a je v pořádku a to, co nám vadí, prostě vadou dle práva není. Nejzazší hranice pro uplatnění jsou dva roky od koupě,“ uvádí experti.