Piš rukou, mysli lépe. O „zbytečné“ námaze, která se vyplatí

ESEJ TEREZY MATĚJČKOVÉ

Piš rukou, mysli lépe. O „zbytečné“ námaze, která se vyplatí
Na 23. leden připadá Světový den rukopisu – svátek, který připomíná význam psaní rukou. Předností rukopisu je mnoho, jedna z nich však vyniká: neexistují dva totožné rukopisy; nejpozději pod mikroskopem se vyjeví jejich odlišnosti. Rukopis je tak jedinečný jako otisk prstu. Foto: Profimedia.cz
1
Týdeník
Tereza Matějčková
Sdílet:

Po leváku Leonardovi da Vinci zůstaly desítky rukopisných svazků – drobné písmo psané obráceně, zprava doleva. Kdo je chce číst, aniž by si přivodil migrénu, musí text zrcadlit. Proč ta podivnost? Částečně šlo o praktičnost: jako levák si při psaní zprava doleva nemazal ještě nezaschlý inkoust. Existují ale i jiné výklady. Nutnost až bolestivě promýšlet vlastní zpětné psaní mohla prospívat tomu, aby si Leonardo to, co psal, lépe zapamatoval. Dnes bychom řekli, že jde o jev, který kognitivní věda popisuje jako „žádoucí obtíže“ (desirable difficulties) – formu učení, při níž mnohdy umělá námaha prohlubuje výkon. Ať už byl důvod jakýkoli, rukopisné svazky jsou svědectvím nejen mimořádného intelektu, ale i fyzické vytrvalosti.

Navíc jsou Leonadovy zápisníky dokladem jeho nezaměnitelnosti. Což nakonec platí i pro nás: rukopis je u každého člověka jedinečný. I proto se podpis stal znakem závaznosti, drobnou pečetí vážnosti. Ale proč se vracet k rukopisu? Možná proto, že někteří už vyhlásili jeho zánik. V knize The Extinction of Experience (Zánik zkušenosti, 2024) poznamenává Christine Rosenová, že až třetina amerických školáků má potíže, hlavně však odpor, psát rukou. Jenže právě v tomto světle působí Leonardovo záměrné komplikování psaní prorocky. Každý, kdo si někdy psal slovíčka při učení cizího jazyka, to zná bez vědeckých studií: ruční poznámky si zapamatujeme lépe než ty vzniklé ťukáním do počítače.

Ale možná je vše komplikovanější a do příběhu ústupu je zavinut i nový začátek. Poté, co se v západním školství v posledních letech omezovala výuka vázaného písma, od roku 2015 toto opatření zvlášť některé americké státy revokují. Ukázalo se totiž, že bez zvládnutí složitějšího psacího písma se děti hůř učí i to tiskací. Překvapivý poznatek to není: chceme-li něco zvládnout na nižší úrovni složitosti, mnohdy se neobejdeme bez úrovně vyšší. Teprve obtížné dělá jednoduché srozumitelným. A sílu ručního psaní objevují překvapivě i vysoké školy.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články