Už i ta Francie... V zemi se pije více piva než vína, červené je v ohrožení

ZMĚNY VE VINAŘSTVÍ

Už i ta Francie... V zemi se pije více piva než vína, červené je v ohrožení
Ve Francii se poprvé v historii prodávalo více piva než vína. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Francouzské červené je v ohrožení. Mladí lidé poslední dobou pijí celkově méně vína a dávají přednost pivu, destilátům a nealkoholickým nápojům. Kdysi ikona francouzské kultury a gastronomie čelí podle odborníků „existencionální“ krizi. Spotřeba červeného vína v zemi od 70. let klesla o 90 procent, zatímco celková spotřeba vína od roku 1945 poklesla o více než 80 procent, uvádí asociace Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux (CIVB). Francouzští konzumenti poprvé v historii upřednostňují pivo před vínem, píše deník Financial Times.

Francie, světová vinařská velmoc, zažívá zásadní změnu v chutích svých obyvatel. Prodej piva pro domácí spotřebu v zemi poprvé překonal víno, uvádí studie Národního úřadu pro zemědělské produkty. „Problémy s vínem – a zejména s červeným – jsou teď opravdu existenční a trvají už více než deset let,“ řekl Spiros Malandrakis, analytik nápojového průmyslu z Euromonitor International. Podle něj je jedním z hlavních důvodů „nedostatek spojení s mladšími generacemi“. Popularita vína u generace baby boomers vytvořila mezi vinaři „pocit uspokojení“, který však nyní naráží na realitu.

Mladší generace stále více upřednostňují růžové víno, pivo, destiláty nebo nealkoholické nápoje. Jean-Pierre Durand z CIVB poznamenal: „S každou generací vidíme změnu. Pokud dědeček vypil 300 litrů červeného vína ročně, otec vypije 180 litrů a syn 30 litrů.“ K poklesu spotřeby vína přispívá i klimatická změna a úbytek poptávky z klíčových exportních trhů, jako je Čína. Některé vinařství, například Château Mauvinon v Saint-Émilionu, čelí problémům spojeným s horkem a plísněmi, které ovlivňují kvalitu sklizně.

„Všimla jsem si už před lety, že se spotřebitelské návyky mění, zejména u mladších žen,“ řekla majitelka Château Mauvinon Brigitte Tribaudeau. Její vinařství se přizpůsobilo výrobě bílého, oranžového, růžového a nově také nízkoalkoholického vína. Změny však nejsou snadné ani levné. Přechod z červeného na bílé víno vyžaduje nové vinice a zařízení, což je pro mnoho vinařství velká finanční zátěž. Někteří vinaři se navíc drží tradice a odmítají inovace, jako jsou míchané nápoje na bázi vína nebo víno v plechovkách, které by mohly oslovit mladší generace.

KOMENTÁŘ: Simon & Garfunkel: Příklad hodný následování

Bordeauxská vinařská oblast již zahájila dvouletý plán na likvidaci 9 500 hektarů vinic, aby snížila nadprodukci a zabránila šíření nemocí. Program, financovaný vládou a asociací CIVB, nabízí vinařům 6 000 eur za hektar, který bude odstraněn. „Nemůžeme dál vyrábět vína, která nikdo nepije,“ prohlásil Durand. „Když je model nefunkční, tak se musíme přizpůsobit.“ Francouzské víno čelí kritickému momentu, kdy musí najít způsob, jak se přiblížit mladším generacím a změnit svou nabídku. Bez zásadních změn hrozí, že ikonické červené víno ztratí své místo na stolech Francouzů i ve světě.

Ve stejnou dobu se objevila zpráva, že ve Francii se prodalo více piva nežli vína. Mezi lety 2019 a 2023 tvořilo pivo 45 procent všech prodejů alkoholu pro domácnosti, zatímco tiché a šumivé víno dosáhlo 40 procent. Průměrná roční spotřeba piva na domácnost vzrostla na 26 litrů, zatímco vína bylo pouze 24 litrů. Prodej vína ve Francii klesl za posledních 14 let o 18 procent, zatímco prodej piva ve stejném období vzrostl o 16 procent. Podle Národního výboru vinařských profesí stojí za tímto trendem především „generační změna“.

ECHO PORADA: Nad pravdami Pavla, Fialy a Babiše. Bude hůř? Bude líp? Nebo bude skibidi?

I když je Francie synonymem pro víno, obliba piva mezi mladší generací stoupá. Sociální zvyky, cena a dostupnost dělají z piva oblíbenou volbu při společenských setkáních. Tato změna odráží širší trend, kdy se mladší konzumenti odvracejí od tradičních nápojů k levnějším a méně formálním alternativám. Zda tato změna ohrozí dlouhodobé postavení Francie jako globálního lídra ve výrobě a spotřebě vína, ukáže čas. Jedno je však jisté – pivo se stává novým symbolem francouzských večírků a setkání.

„Je to svědectví o tom, jak se pivo v posledních deseti letech vyvinulo,“ řekl spoluzakladatel londýnského pivovaru Signature Brew Tom Bott. „Navíc je pivo levné, můžete si ho dát s přáteli a je symbolem spojování lidí,“ řekl Bott pro deník The Sun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články