Praha utratila milion za tokeny. Utržila zatím 23 tisíc
PRAŽSKÉ NFT
Praha jako jedna z prvních metropolí vstoupila do kryptosvěta, když 28. února vydala vlastní NFT tokeny. Výtěžek z nich chce vrátit do obnovy kulturního dědictví. Kampaň, která stála téměř milion korun, má však háček. Praha z více než třinácti set tokenů prodala za dva měsíce jen devět kusů. Informuje o tom zpravodajský portál CzechCrunch.
NFT je druh kryptoaktiva. Jde o zkratku anglického spojení Non-Fungible Tokens, které lze do češtiny přeložit jako nezaměnitelný token. NFT slouží jako prostředek k prokázání vlastnictví digitální či fyzické položky. Tou může být obraz, skladba nebo nějaký předmět, NFT je pak vlastně jedinečným digitálním důkazem o vlastnictví této položky. Informace o vlastnictví jsou zaneseny v metadatech NFT a uloženy ve vlastníkově virtuální peněžence, což zabraňuje jejich falšování.
Praha na přelomu února a března představila vlastní kolekci NFT s názvem Bohemian Muse NFT. Připraveno bylo celkem 1357 tokenů s múzami, jejich počet odkazuje na rok založení Karlova mostu. Jeden stojí 0,065 etherea, v přepočtu zhruba 2 600 korun.
Návštěvníkům Prahy i jejím příznivcům se projektem nabízí možnost, jak se zapojit do péče o národní kulturní dědictví. Výtěžek totiž bude investován do opravy historických památek. Podle městské organizace Prague City Tourism, která s kampaní přišla, je hlavní město jednou z prvních metropolí na světě s obdobným projektem.
„Sto procent výnosu z prodeje NFT Bohemian Muse půjde přímo na péči o kulturní a národní kulturní památky ve správě PCT,“ uvedla místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová v tiskové zprávě organizace.
Portál CzechCrunch však přinesl informaci, že podle údajů z digitálního tržiště OpenSea, kde si zájemci pražské NFT mohou pořídit, se zatím prodalo jen devět z celkových 1 357 múz. Všechny během prvních tří dnů, od té doby tržiště neeviduje žádnou další koupi.
Celkem tak zatím Praha za devět múz v hodnotě zhruba 2 600 korun na obnovu kulturního dědictví vybrala lehce přes 23 tisíc.
CzechCrunch píše, že organizace Prague City Tourism podle kontraktu dostupného v Registru smluv za vytvoření dlouhodobé strategie, jejíž součástí byl i nápad na kampaň Bohemian Muse, zaplatilo studiu The Future Bakery 960 tisíc korun. „Na kampaň jsme vynaložili zhruba 500 tisíc. Část peněz šla na právní služby a ostatní na kreativní část,“ uvádí Janderová.
To, že pražské tokeny nejsou příliš v kurzu, může mít na svědomí celkový útlum NFT trhu. Počet transakcí a aktivních uživatelů na velkých online tržištích s NFT byl podle serveru CoinDesk letos v dubnu na hodnotách srovnatelných s historickým minimem z léta 2021, píše CzechCrunch.
Kromě špatné situaci na trhu bylo na projektu nešťastné hlavně jeho celkové provedení. Celá kolekce byla vydána najednou, a to bez jakýchkoliv unikátních rysů. „Pokud by kupující dopředu netušil, jak raritní – a tedy hodnotné – NFT získá, kolekce by získala na mnohem větší atraktivitě,“ uvedla Julie Šislerová, konzultantka v oblasti NFT a metaverse a zakladatelka iniciativy Holky v Metaverse, pro server CzechCrunch.