Jednou zelené, pořád zelené. Jak si stojí Německo před volbami
NĚMECKÁ POLITIKA
„Za pár roků je Německo v pr...“ A dále: „Jejich vláda nemá šajn. Nejvyšší čas pro nové volby,“ poznamenal ředitel letecké společnosti Ryanair Michael O’Leary. Ty se po rozpadu vlády budou konat v únoru. O’Leary reagoval na zvyšování poplatků za kontrolu na letišti (od časů korony stoupl v Německu o 118 procent) a hlavně na leteckou daň. Elon Musk nedávno z Ameriky přidal soud o německé vládě a jejím kancléři Scholzovi: „Olaf je cvok,“ napsal na Twitteru pod zprávou o rozpadu vládní koalice v Berlíně zvané semafor (rudí neboli sociální demokracie, SPD, zelení neboli Zelení, žlutí neboli liberální FDP). Pozorujeme obecně, že s množícími se zprávami o úpadku v Německu stoupá ochota kritizovat jeho vládní personál.
Úpadek se zatím tak úplně nepromítá do HDP, Německo by letos mělo mít chudokrevný růst 0,2 procenta HDP, což je oproti loňskému –0,3 procenta zlepšení. Ale marodí jeho pilíře, na prvním místě průmysl. Ocelárny Thyssenkrupp propustí asi 40 procent neboli 11 tisíc zaměstnanců, Volkswagen poprvé ve své historii uvažuje o zavírání provozů přímo v Německu (až tří továren z devíti), koncern Bosch propustí v Německu 3800 pracovníků, podobně výrobce pneumatik Continental…
Před dvěma týdny v listu Frankfurter Allgemeine Zeitung proslulý ekonom Hans-Werner Sinn shrnul situaci v textu nazvaném My, řidiči v protisměru. Sinn jako východisko volí rok 2018. Od toho roku spadla u našich sousedů produkce v automobilovém průmyslu o 17 procent, jen o málo méně i v chemickém, elektrotechnickém nebo farmaceutickém průmyslu. Celkově se průmyslová výroba v Německu propadla o 13 procent. Jak tuto krizi vykládá?
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.