Audi RS4: Hranatý balíček zázraků

AUTO

Audi RS4: Hranatý balíček zázraků
Audi RS4 s paketem Competition Plus. Foto: František Vahala
11
Auto
Sdílet:

Elektrické SUV skutečně nemůže nahradit prémiové německé kombi střední třídy, se vším výkonem, sofistikovaností, schopnostmi a jízdním stylem. Je vlastně úžasné, že taková auta jako RS4 vůbec ještě vznikají – definice sportovního überkombi se nazývá Audi RS4 s paketem Competition Plus.

Současné Audi A4 je už docela staré auto – B9 je tu s námi od roku 2015. A to je vlastně sympatické. Nejsilnější verze RS4 dostala facelift už před čtyřmi lety. Ale nyní, s paketem Competition Plus, přichází nejvyladěnější verze, která naplno ukazuje potenciál modelové řady. Audi zachovává svůj technicistní styl, dokreslený černými doplňky a světlomety Matrix zmíněného balíčku, avšak lacině se nepodbízí. Spíš si zachovává svoji uhlazenou hranatost, u verze RS dokreslenou decentním rozšířením blatníků a velkými koly. V našem případě nádhernými 20palcovými disky s pěti dělenými paprsky, součástí balíčku za 233 900 Kč.

Interiér je přívětivě klasický. Centrální displej sice trochu narušuje palubní desku, ale je rychlý a přehledný. Na zbytek věcí jsou naštěstí stále tlačítka, to je příjemné. Ovládání nám zcela vyhovovalo, totéž platí o úrovni grafiky a funkčnosti. K dokonalosti se blíží skořepiny čalouněné kombinací látky a mikrovlákna Dinamica se skvělým bočním vedením (stojí jen 26 000 Kč navíc). Zavazadlový prostor je průměrný, leč dostatečný, jeho objem činí 495 až 1495 litrů.

Zatímco předchozí generace RS4 byla poháněna atmosférickým osmiválcem 4,2 litru, aktuální generace používá šestiválec 2.9 V6 TSFI přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Těm k omezení prodlevy pomáhá elektrický kompresor, spojený se 48V architekturou a malým balíčkem baterií umístěných pod rezervou v kufru. I poslední verze má stále svých 450 koní (a 600 Nm točivého momentu), což je méně než současná konkurence od BMW nebo Mercedesu. To však nevadí – honba za nejvyššími výkony a zrychlením na stovku je naštěstí už za námi. Tady jde o jízdu.

A je to požitek! Vidlicový šestiválec má krásně hutný zvukový projev, čemuž pomáhá RS výfukový systém. Varianta Plus přidává mimo jiné dynamické řízení, pohon quattro se sportovním zadním diferenciálem a snížený a ještě tužší podvozek s nastavitelnými tlumiči. Celý balíček vyjde na 352 700 Kč, ale rozhodně stojí za to!

Když už RS4, tak Competition Plus. Je neuvěřitelné, jak ostré, přesné a čitelné celé auto o hmotnosti 1745 kg umí být. Hodnoty zrychlení (na stovku se dostanete za 3,9 s) a maximální rychlosti (290 km/h) leccos napovídají. Zatím jsme nezažili německé rychlé kombi, které by se takhle citlivě dalo ukládat do zatáčky, mělo tolik citu v řízení a tolik čitelné trakce. Ve sportovním režimu je to pohádka a po dlouhé době silniční auto, které bychom rádi vytáhli i na okruh. Ujeli jsme asi 1000 kilometrů a nestačili se divit, jak moc nás RS4 neustále učilo. Podvozek může být pro někoho až příliš tuhý, pravda však je, že i na velkých kolech umí neskutečně dobře filtrovat nerovnosti našich cest. A hladký asfalt – to je teprve hřiště, kde se ukazuje celkové doladění RS4 v nejlepší formě.

Finálnímu RS4 s balíčkem Competition Plus nelze nic vytknout. O odhodlání inženýrů z Audi Sport napovídá i fakt, že máte silniční auto s manuálně stavitelným podvozkem, návodem a sadou nářadí k tomu. Tohle je skutečně to pravé ořechové pro ty, které už nebaví rozevláté smyky, ale raději zkoumají hranice fyzikálních zákonů s milimetrovou přesností, za občasného zaburácení sportovního výfuku. Co nám chybělo? Snad jen pořádné páky řazení pod volantem, ovládající rychlou osmistupňovou převodovku ZF. RS4 umí jezdit za 10 litrů na 100 km, mnohem pravděpodobnější však budou vyšší hodnoty. Ale o tom to není.

Audi si za vrcholnou RS4 nechá zaplatit – základ stojí od 2 243 900 Kč, s výbavou se dostává až na 3 141 100 Kč. Ruku na srdce, je to jedno z nejlepších a navíc celkem využitelných aut, jaká jsme kdy měli možnost důkladně prozkoumat.

Plusy:

Dokonalý podvozek, čitelnost, motor, interiér.

Minusy:

Malé páčky řazení, slabší výbava proti konkurenci.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články