„Bianko šek na zpovědní tajemství.“ Je smlouva s Vatikánem formalita, nebo konec sekulárního státu?
ECHO SALON
Smlouva se Svatým stolcem, v médiích běžně nazývaná smlouva s Vatikánem, již několik měsíců z mnoha důvodů budí rozruch, přestože relativně hladce prošla parlamentem. Nejkontroverznější se zdá pasáž o zpovědním tajemství, jež je podle kritiků, mezi něž se počítá i prezident Petr Pavel, smlouvou značně rozšířeno. Obhájci ale tvrdí, že smlouva neobsahuje nic, co by v českém právu již nebylo. Nyní o tom, zda je smlouva s Vatikánem v souladu s českou ústavou, bude rozhodovat Ústavní soud (ÚS).
O problematice v Salonu Echa diskutovali senátor Václav Láska, který podání podnětu k ÚS zorganizoval, advokát Jakub Kříž, který za Českou biskupskou konferenci sepsal pro ÚS vyjádření, a zakladatel spolku Pro čistou církev a bývalý církevní soudce Jan Rozek.
Proč potřebujeme smlouvu se Svatým stolcem?
Kříž: Svatý stolec jako reprezentant katolické církve tento typ smluv uzavírá s řadou států. V současné době má uzavřeno kolem 230 bilaterálních smluv s vyššími desítkami států. V našem kulturním prostoru se jedná o standardní způsob zajištění náboženských práv. Současně je potřeba poznamenat, že smlouvu se Svatým stolcem ve svém programovém prohlášení měla velká část vlád od roku 1989, včetně vlád sociálnědemokratických, a v podstatě se chápala jako kulturní symbol návratu zpátky do běžných tradic středoevropského uspořádání.
Láska: Já bych oponoval tomu, že takovou smlouvu, o které my tu jednáme, má nějaké větší množství států. Já si to nemyslím. Ona není smlouva jako smlouva. Smlouvu takového charakteru, na takové výši a tak jednostrannou ve prospěch Svatého stolce má v Evropě pár zemí, dohromady tak deset až jedenáct. Naopak drtivá většina evropských zemí buďto smlouvu nemá, nebo má smlouvu jiného charakteru a rozhodně na nižší úrovni. Takže já bych naopak tvrdil, že my jsme spíše ve výrazné evropské menšině.
Rozek: Srovnejme dvě smlouvy. Tu z roku 2002 a nynější smlouvu, o které se bavíme. Tato nová smlouva je psána velmi tvrdě a proti zájmům České republiky. Zavádí tam tři nové věci, což je kanonické právo, zpovědní tajemství a výhradu svědomí. A to jsou velmi silné věci, které mají konotace v mnoha různých dalších částech života lidí.
Celá audio a video verze zde.
Zkrácená verze na YouTube zde.
Celý text si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18:00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.