Šlo zabránit explozi havarujícího letadla? Pozornost míří k osudné zdi za ranvejí
OTÁZKY KOLEM NEHODY LETADLA
Jihokorejské úřady vyšetřují příčiny nedělní havárie letadla, při které na jihozápadě země zemřelo 179 lidí. Úřady zatím prověřují selhání podvozku i možný střet s ptáky, zajímají se ale také o betonovou zeď postavenou na konci ranveje, napsala agentura Jonhap.
Stroj typu Boeing 737-800 letecké společnosti Jeju Air v neděli ve velké rychlosti narazil do dvoumetrové betonové zdi, která se nachází asi 250 metrů za koncem přistávací dráhy. Jonhap napsala, že konstrukce vznikla loni, kdy byl na letišti v Muanu nainstalován nový navigační systém pomáhající letadlům s přistáváním. Podle představitelů letiště byla původní zeď zvýšena, aby lokalizátor zůstal v jedné rovině s ranvejí, na jejímž konci se půda svažuje.
Odborníci si podle Jonhapu kladou otázku, jestli by nehodu přežilo více lidí, kdyby se konstrukce na konci 2,5 kilometru dlouhé přistávací dráhy nenacházela. Letadlo, které nemělo vysunutý podvozek, totiž klouzalo po dráze asi 1,6 kilometru, než po nárazu explodovalo.
"Viděl jsem hodně antén na mnoha letištích, ale takový typ jsem viděl poprvé. I kdybyste chtěli anténu vyvýšit, není třeba stavět betonovou zeď," řekl o konstrukci médiím pilot, který si přál zůstat v anonymitě. Jihokorejské ministerstvo dopravy uvedlo, že i některá další letiště v zemi i zahraničí také mají tento druh zařízení umístěný na betonových zdech.
Možnou příčinou havárie mohou být povětrnostní podmínky nebo nevysunutí podvozku, které mohl zapříčinit střet s ptákem. Ministerstvo dopravy dnes uvedlo, že když se piloti chystali k plánovanému přistání, sdělili řídící věži, že letoun se střetl s ptáky. Řízení provozu je krátce předtím upozornilo, že v blízkosti byli spatřeni ptáci. Piloti poté vyslali tísňové volání, ale zjevně neměli dostatek času na přípravu nouzového přistání.
Problém s podvozkem v pondělí hlásilo i jiné letadlo Jeju Air, které se muselo po necelé hodině vrátit na letiště Kimpcho na severu země. Nakonec se ukázalo, že podvozek fungoval normálně.
Jižní Korea podle agentury AFP zvažuje speciální kontrolní prohlídky všech letounů Boeing 737-800 v zemi a zároveň nařídila mimořádnou bezpečnostní kontrolu celého systému řízení letového provozu a nízkonákladových aerolinek Jeju Air.
Nedělní nehoda, při které zemřelo 179 lidí a dva přežili, je v Jižní Koreji nejhorší za posledních 27 let. V roce 1997 se před přistáním na tichomořském ostrově Guam zřítilo letadlo společnosti Korean Air a zahynulo 228 z 254 lidí na palubě.