„Byla to jen otázka času.“ Českým podnikatelům i zákazníkům se otevírá nové zahraniční tržiště
ONLINE PRODEJ
Na český trh vstupuje konkurence s potenciálem změnit prostředí internetového obchodu. Start online tržiště společnosti Kaufland spojí nabídku i potenciální poptávku tří zemí dohromady a může přinést dosud nevídanou konkurenci českým e-shopům či lokálním tržištím. Může tak přinést výzvy, ale podle odborníků i především příležitosti pro české podnikatele. Kaufland Marketplace vstupuje do provozu ve středu dopoledne.
Model online tržiště umožní podnikatelům pod svou značkou či i pod značkou Kauflandu nabízet nepotravinářské zboží automaticky na všech trzích, tedy konkrétně ještě v Německu a na Slovensku. Německý market přitom navštěvuje přes 30 milionů uživatelů měsíčně. I pro české zákazníky to tak bude znamenat vstup zahraničních konkurentů a desítek milionů jejich produktů na trh. Konkurence tak může tlačit na ceny, potenciálně totiž mohou začít nabízet své zboží do Česka tisíce obchodníků.
Platforma má podle mluvčí společnosti Renaty Maierl odstartovat svůj provoz ve středečních 11:00. „Trend marketplaces je v Evropě posledních letech významný, proto bylo jen otázkou času, kdy ty české doplní i některý ze zahraničních hráčů. Vstup Kauflandu vnímáme jako důležitý, především ale jako příležitost. Věříme, že české e-shopy jsou na další konkurenci připravené. Naopak marketplaces mohou našim obchodníkům nabídnout nové cesty ke spotřebitelům, a to nejen u nás, ale i v zahraničí,“ uvedl pro deník Echo24 výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy se pak dá na základě zkušeností z Německa předpokládat, že široká nabídka pod známkou značkou přitáhne v krátkém čase hodně zákazníků. Marketplace tak poskytne firmám velkou masu potenciálních zákazníků, Kaufland si přitom vezme na starost jejich přilákání a udržení. „Rozvoj marketplace může časem vést k tomu, že firmy nebudou investovat do vlastních e-shopů, ale budou se soustředit na 2-3 klíčové marketplaces, kde bude nejvíc zákazníků,“ uvedl pro deník Echo24 Tomáš Prouza s tím, že jde i o šanci pro malé firmy či jednotlivce.
Objemem nabídky produktů pak marketplace Kauflandu výrazně předčí čistě česká online tržiště jako je Alza.cz či Mall.cz. Majitel druhého jmenovaného, polský obr Allegro, se však chystá na český trh plně vstoupit také. Společnost Allegro provozuje polské on-line tržiště Allegro.pl. Zprostředkovává prodej nových produktů hlavně jménem obchodníků a měsíčně ji navštíví v průměru 21 milionů uživatelů, což odpovídá 66 procentům obyvatel Polska starších 16 let. Nedávno spustila internetovou obchodní platformu pro celou Evropu včetně České republiky.
„Zahraniční velcí hráči český e-commerce trh sledují a velká část z nich už u nás působí. S ohledem na velkou konkurenci a vysoká očekávání českých zákazníků pro ně ale není tak snadné u nás uspět a dominovat. Vstup Allegra je specifický i díky spojení s jedním z našich top hráčů Mall.cz,“ uvedl Jan Vetyška.
Podle něj vliv na český trh mít jistě bude, je však otázka, jak zareagují čeští zákazníci. „Jak jsem již uvedl, jsem přesvědčený, že pro české e-shopy se bude jednat spíš o výzvu a příležitost se posunout dál. Proti zahraničním marketplaces tu stojí naše kvalitní lokální a hlavně také specializované e-shopy, které nabízí zákazníkům přidanou hodnotu právě ve své specializaci,“ dodal Jan Vetyška.
Obchodní řetězec Kaufland provozuje více než 1 350 prodejen v osmi zemích a je jedním z největších prodejců v České republice a na Slovensku. Na online tržišti budou podnikatelé nabízet nepotravinářský sortiment, jako je elektronika, potřeby pro domácnost či zahradu.